Helle Erobreren

2019
)

Helle Erobreren af Anders Morgenthaler og Marie Louise Tüxen

18 jun.19

Grotesk roman om at forandre sit liv er absurd plat og helt afsindig sjov. En vanvittig fortælling om en kvinde, der satser alting for at få en ny chance.

Jeg elsker stereotyper! Og dem er der masser af i ’Helle Erobreren’: polakken med de lugtende fødder, entreprenøren fra provinsen, der er voldsomt selvglad, desværre for ham har han meget kraftige ben og er af den grund en smule disharmonisk, børnehavedrengen Kaj og hans mor, der skriger til himlen af forældreidioti, pedellen Guffe, som ikke kan lide kvinder med meninger og af denne årsag har giftet sig med en thailandsk kvinde og mange, mange flere.

Hovedpersonen er Helle Anja Janning, som har været en fantastisk slagter, der som en kunstner, kunne lægge et snit, når hun slagtede og drømte om at gøre brug af sine evner i hele verden. Men så var der noget bedrageri…

Derefter nåede Helle lige at starte i aktivering i børnehaven Himmelskibet, men på sin første dag smutter den uopdragne dreng Kaj fra hende og glider fra puslebordet ned på gulvet. Sikke en ballade.

Nu er Helle arbejdsløs, fogeden kommer på besøg, da hun ikke har betalt sin husleje, hendes datter Michelle er flyttet hjemmefra i vrede, da Helle ’lånte’ alle hendes penge, og hun skal i jobaktivering på Nykøbing F. sygehus. Da Helle ankommer derude, står hun foran akutmodtagelsen, og da ambulancerne pludselig vælter ind, bliver hun i tumulten forvekslet med den sygemeldte polske turnuslæge, Natalia Nowak, hvilket i virkeligheden er meget heldigt, da hendes korte møde omkring jobbet som rengøringsassistent med pedellen Guffe nede i kælderen overhovedet ikke endte godt.

Hjulpet af sin tidlige karriere, googlesøgninger og en masse afsnit af ’Greys hvide verden´ optræder Helle nu som operationslæge og får en kort, men forrygende, karriere, samtidigt med at hun får en elsker, lægen Stefan. Hun er også med til at operere Michael Bo, sin tidligere elsker og pengeudlåner, da han ved et uheld har fået et sennepsglas op bagi. Ovenikøbet ét med låg! Det hele kulminerer, da det pludseligt er hendes datter Michelle, der akut skal opereres. Men det slutter ikke her!

Jeg elsker Helle. Hun er en kvinde der kæmper på alle fronter for at få livet til at lykkes. Hun lever efter at gribe nuet og angriber problemerne, efterhånden som de opstår. Det er da en skøn filosofi. Jeg tvivler ikke på, at romanens ’plathedsfaktor’, som jeg elsker, ikke vil blive set på med blide øjne af folk, der ikke deler min humor, og det er egentligt mest synd for dem.

Læs den, glæd dig til den varslede 2’er og 3’er og forbered dig på permanente tåkrumningskramper på det helt rigtige måde.

46415612
9788702267303