Heartstopper. Bog 2

2021
)

Heartstopper 2

20 jul.21

Andet bind i den fremragende og populære Heartstopper-serie, der handler om kærligheden mellem to teenagedrenge.

Denne formidable graphic novel-serie kan være med til at normalisere unges opfattelse af, hvad et homoseksuelt forhold er; noget der i den grad stadig er brug for. Den udfordrer den kassetænkning, som er så udbredt, og åbner op for en forståelse af, at kærlighed bare er kærlighed, uanset hvem man holder af. Det er en bog, man bliver glad af at læse, og som vil kunne appellere til mange unge uanset deres seksuelle orientering.

Efter Nick og Charlies første kys i slutningen af første bind er de begge forvirrede og rundt på gulvet. Charlie tror, at han har ødelagt venskabet ved at overskride Nicks grænser, og Nicks opfattelse af sig selv bliver udfordret. Dette bind fokuserer primært på Nicks rejse henimod offentligt at kunne stå ved sit forhold til Charlie. Nick anerkender sine følelser for Charlie, men han er bange for omverdenens reaktion og derfor tilbageholdende med at stå frem, før han selv har vænnet sig til tanken.

Charlie er tålmodig og rummelig, men ender således endnu engang i et hemmeligt forhold. Og selvom det er noget helt andet end hans tidligere forhold til den usympatiske Ben, er det alligevel svært for ham. Som i første bind viser forfatteren på en meget fin måde personernes følelsesregister med utroligt rammende ansigtsudtryk og sigende blikke og bevægelser. Talen i boblerne flyder naturligt med den klare fornemmelse af, at der siges mere, end ordene udtrykker. Man bliver hurtigt grebet af tegningerne og føler med hovedpersonerne.

Vi ser de to drenge hver især prøve at integrere den anden i deres omgangskreds, med blandede reaktioner til følge. Charlies ven Tao er særligt mistroisk overfor Nick, da han har set ham blive mobbet af lignende ”typer” året før. Blandt Nicks venner er der også enkelte, der er kritiske overfor Charlie, og overklassedrengen Harry kan slet ikke kan komme ud over, at Charlie er homoseksuel. Da han bruger ordet ”bøsserøv” om Charlie, bliver Nick så vred, at han ender med at slå Harry. Nick er plaget af samvittighedskvaler, fordi han kan se, hvor svært det er for Charlie at skulle holde sine følelser hemmelige, og en dag indrømmer han overfor en af deres fælles venner, at de er kærester. Lettelsen ved at stå ved forholdet er til at tage og føle på, men Nick er stadig tilbageholdende med at fortælle sandheden til sin mor og usikker på hendes reaktion.

Udover kærlighed handler denne bog også om de labels, vi sætter på hinanden, såsom for eksempel hetero, homo, biseksuel, nørd, dem, der kan lide sport, svage og stærke. Den gør op med nogle af fordommene omkring homoseksualitet på en frisk og lettilgængelig måde, blandt andet ved at vise, at der ikke er så langt fra venskab til romantisk kærlighed. Og så er det bare en virkelig god historie, med personer, man ikke kan undgå at holde af. Jeg kan virkelig varmt anbefale bogen til alle unge fra ca. 14 år og til voksne med hang til YA.

Politiken
Anne Matthiesen
39370581