Hans og Grete

2021
)

Hans og Grete

04 jan.22

Tegneserieversion af det klassiske folkeeventyr om søskendeparret Hans og Grete, der må så grueligt meget igennem, før de kan leve lykkeligt til deres dages ende.

Bogen er en del af en serie, der genfortæller velkendte eventyr i tegneserieformat for børn fra 3 år. Hans og Grete er et af de klassiske eventyr, som mange forældre kender fra deres barndom og gerne vil give videre til deres børn. Derfor giver det god mening at lave en frisk version, der appellerer til nutidens børn.

Som mange andre eventyr indeholder ’Hans og Grete’ nogle grumme elementer, og de uskyldige hovedpersoner skal overvinde store forhindringer, før de til sidst får den lykkelige slutning, de fortjener. Der er den onde stedmor, der får børnenes far med på ideen om at sætte børnene ud i skoven, og den endnu ondere heks, der lokker søskendeparret til sig med sit uimodståeligt fristende pandekagehus.

Første og største del af bogen er historien om Hans og Grete fortalt på tegneseriefacon. Selv uden at kende historien på forhånd vil barnet kunne får noget ud af at sidde og kigge på billederne, der gengiver handlingen skridt for skridt. Midt i bogen er der en tegnevejledning, så man med øvelse selv kan tegne personerne, og sidste del af bogen er en højtlæsningsversion af eventyret. Der er således flere muligheder for, hvordan man kan bruge bogen, og det er smart tænkt.

Man kan læse højtlæsningsversionen først og så efterfølgende læse tegneserieversionen sammen og lægge egne ord på. Man kan også lade barnet selv læse tegneserien efter, at det har hørt historien. Eller helt omvendt. Bogen er velegnet til børn i 3 til 6 års-alderen, der kan og vil selv. Her får de nemlig lov til at være med til at fortælle historien og kan således også være med til at styre uhygge-niveauet, når de selv ”læser” den. Det er en god ide, der kan være med til at videreføre traditionen for mundtlig overlevering af folkeeventyr, som ellers har svære kår.

Jeg er stor fortaler for at læse eventyr for børn og nyder mine børns reaktioner på de historier, jeg selv har hørt som barn. En historie som ’Hans og Grete’ kan jo virkelig siges at være gennemtestet på børn gennem tiden, og den er stadig utroligt spændende. Selvfølgelig skal man være forsigtig, hvis barnet har svært ved at skille fantasi og virkelighed ad, men de fleste børn kan godt klare lidt uhygge, og det hele ender jo også godt til sidst.

Figurerne i denne bog er lidt nuttede for min smag med deres overdimensionerede hoveder og store øjne, men samtidig er det et look, børn bliver draget af med det samme. De vil lynhurtigt spejle sig i Hans og Grete, og hverken heksen eller stedmoderen er alt for uhyggeligt tegnet. For min skyld kunne tegneren godt have gjort kontrasten mellem det onde og det gode lidt større, men det er en smagssag. Eventyret holder stadig, og der er mange ting at snakke om med at barn, selvom historien har nogle år på bagen.

E-voke
Lea Mejdahl Christiansen
61823042