Hæslige hekse og kiksede koste : 24 små historier om hekserier

2019
)

Hæslige hekse og kiksede koste : 24 små historier om hekserier af Henrik Hohle Hansen

24 sep.19

Skøn og skør billedbog med sine vilde illustrationer inviterer læseren med til et brag af en fest, der fejrer grimhed og fejl. Kræver muligvis lidt mod at gå i gang med, men vinder ved nærmere bekendtskab.

Bogens hekse er ikke kedelige at være i selskab med. Den egner sig til højtlæsning for de 4-6-årige, og de sjove illustrationer gør også bogen velegnet til, at barnet kan sidde og gå på opdagelse i den for sig selv.

'Hæslige hekse og kiksede koste' er en gave til dem, der synes, at en klassisk historie i en klassisk billedbog godt kan blive lidt kedelig. Det handler kun om hekse, men de er jo også en slags mennesker, og ikke alle hekse er så uhyggelige som deres ry. Man ser, hvordan de fejler, at de kan være bange, at de har problemer, som de løser, og hvordan de multitasker og fornyer sig; kosten bliver skiftet ud med en støvsuger, og Snehvide får nu et øko-æble at gnave i. Og ikke mindst er de forfængelige, men her handler det selvfølgelig om at være den grimmeste. Denne gakkede kavalkade af hekse kan til tider virke lidt tilfældig, men samtidig formidler den en vidunderlig følelse af frihed, som man må overgive sig til.

Bogens opbygning med de 24 små historier er utraditionel, men fungerer her lidt som et nytårsbatteri, der skyder det ene brag af efter det andet. Tekst og billeder passer godt sammen og giver en umiddelbar reaktion ved læsning. Blandingen af den vilde tegnestil og fotografi fungerer rigtig godt og giver liv til heksene og deres historier, og det føles, som om man er blevet beamet direkte ind i forfatterens fantasi, hvor figurer og associationer myldrer rundt blandt hinanden i et spraglet og sprællende kaos, der minder mig en smule om nogle af Jakob Martin Strids populære billedbøger.

Kan noget der er grimt, også være dejligt at se på? Her er svaret ja, og det er både sjovt og underholdende og tankevækkende.

Jensen & Dalgaard
Jenz Koudahl