Håndbog for privilegieblinde mænd

2022
)

Håndbog for privilegieblinde mænd af Rikke Viemose

18 nov.22

En bog fuld af tankevækkende spørgsmål til den forandringsparate mand - eller i hvert fald til ham, der har formået at holde fast i sin nysgerrighed.

I en tid fuld af forandringer med fænomener som #metoo, samtykkelov og flere køn og seksualiteter har nogle mænd tilsyneladende svært ved at se, hvorfor al den ballade er nødvendig, og hvad det hele egentlig kommer dem ved. Denne lille gule sag stiller en række letforståelige spørgsmål, der prikker kærligt til den mandlige læser. Bogen er flot illustreret af Stinestregens sjove tegninger, der passer perfekt til bogens spørgende tonefald.

Med denne bog henvender Rikke Viemose sig direkte til de mænd, der ikke helt kan forstå, hvorfor feminister hidser sig sådan op, og hvad det hele skal til for. Vi har det vel godt nok, som vi har det? Mens snakken om og bevægelsen henimod reel ligestilling føles spændende og befriende for nogle, opleves den som indskrænkende og undertrykkende af andre. Det kan man se på de sociale medier, hvor kommentarsporene til opslag, der har med disse ”nymodens” ideer at gøre, ofte bliver rødglødende eller direkte ubehagelige. I forhold til disse skarpt optrukne fronter er denne bog en sjov og kreativ måde at åbne diskussionen på. Forhåbentligt vil den blive taget godt imod af mandlige læsere.

Det er en meget interessant bog fuld af velartikulerede spørgsmål, man som mand kan tænke over og måske endda prøve at svare på. Bogen er en lille handy sag, der er hurtigt læst, men som samtidig giver masser af stof til eftertanke. Størrelsen snyder lidt, for der er langt mere gods i indholdet, end man umiddelbart skulle tro. Rikke Viemose er som i sin foregående bog Nu taler jeg meget velformuleret, men her er tonen mere let og spørgende, og selvom hun har styr på statistikker og fakta, er brugen af disse mere begrænset. Hun demonstrerer et par gange, at de sagtens kan findes frem, hvis det skulle være nødvendigt, men siger også, at den måde, den slags information bliver udvalgt og præsenteret på, altid vil være udtryk for en bias. Det er tydeligt, at hun har vejet sine ord nøje og økonomiseret med dem.

Spørgsmålene til den forhåbentligt forandringsparate mand er formuleret meget præcist, så de er svære at misforstå. Det gør teksten knivskarp, og der er ikke mange fyldeord eller vandren omkring om den varme grød. I de fleste tilfælde lader Rikke Viemose sine spørgsmål stå og kalde på læserens opmærksomhed, og sammen med Stinestregens fantastiske tegninger er det afvæbnende og virkningsfuldt. Måske årets gaveide til manden, der har alt?

bogen til den forandringsparate mand
Grif
134789433