2016
)

Guldægget af Cynthia D’Aprix Sweeney

05 okt.16

Historier fra New York er efterhånden en særskilt genre. Denne intense og velskrevne familiesaga føjer sig smukt ind i rækken af beskrivelser fra storbyen.

Cynthia D’Aprix Sweeney debuterer med denne roman, og udover at bogen er blevet modtaget med begejstring af de amerikanske anmeldere, er rettighederne allerede solgt til en kommende Tv-serie.

Historien om de fire søskende og deres guldæg (arv) har i sandhed også alle ingredienser til at blive en bestseller. Ud over de fine psykologiske beskrivelser og kloge betragtninger har romanen en stemning, der minder voldsomt meget om en anden nok så berømt nyere New Yorker roman, Garth Risk Hallbergs ’Byen brænder’. Så er kvaliteten ligesom sat på plads.

De fire Plump-søskende, Leo, Beatrice, Jack og Melody, er børn af en afdød rig New Yorker fabrikant, som har efterladt en betragtelig bunden arv til børnene. Pengene vil blive udbetalt, når Melody, den yngste, fylder 40 år, men her kort før hendes fødselsdag, synes de fleste af pengene at være gået op i røg. Den ældste bror Leos liv i overhalingsbanen med fester, sprut og stoffer har kostet dyrt, fordi han fuld og skæv og med en ung servitrice som passagerer smadrede sin Porsche. Erstatningssagen og den efterfølgende skilsmisse har drænet kontoen, og de tre andre søskende håber nu, at Leo på en eller anden måde vil betale pengene tilbage. Alle har de nemlig på forskellig vis levet deres liv ud fra løftet om de forventede millioner, og uden pengene vil tæppet blive revet væk under dem. Leo lover at finde pengene, men kan de tre andre stole på, at han holder ord, eller vil han opføre sig egoistisk som så ofte før.

Den debuterende forfatter har først og fremmest leveret et ganske imponerende produkt, hvor især portrætterne af de fire søskende og deres dybt dysfunktionelle familieliv står stærkt. Selv om romanen måske ikke er helt vellykket hele vejen igennem, så må man tage hatten af for det fantastiske sprog, de levende og præcise geografiske beskrivelser og den udspekulerede handling og opbygning af historien. Der er pudset og plejet for hver eneste detalje, og selvom romanen konstant skifter mellem de forskellige hovedpersoner og utallige bipersoner, er den egentlig ganske nem at gå til.

Der er mange store emner på spil i fortællingen: Måden vi lever vores liv på, at familie ikke altid behøver at være noget, man skal forholde sig til, og at man skal leve livet her og nu og ikke basere det på en drøm om fremtidige store gevinster (arv, lotto). En på mange måder genial roman, som nok vil appellere mest til det kvindelige publikum.

Gad
Lærke Pade
52595827