)

Grønt støv af Sara Blædel

24 aug.04
Skribent

Denne velfortalte krimi har to kvinder i hovedrollerne, en kriminalbetjent og en journalist.

Uden hårdtslående action lykkes det forfatteren at skabe en spændende cocktail af mord, opklaringsarbejde og venindeforhold.

Da en sygeplejerske og en journalist myrdes næsten samtidigt, bliver der travlhed i drabsafdelingen ved Københavns politi. Muligvis har begge mord noget med narko at gøre, men er det mon den samme morder, der er på spil?

Kriminalassistent Louise Rick bliver sat på sagen om den myrdede sygeplejerske, hvor der ikke er mange spor at gå efter. Vi følger arbejdet med opklaringen, afhøringerne og Louises besøg hos den myrdedes familie.

Mordet på journalisten har straks en meget større bevågenhed hos medierne, og Louises gode veninde, Camilla Lind, kendte den afdøde. Camilla er kriminalreporter ved et dagblad og kæmper for de gode nyheder til avisens forside. Hun er en type, der tilsidesætter alt, når først hun har fået en idé. Hun overhører Louises advarsler om at være forsigtig og begiver sig ud i selv at efterforske drabet på journalistkollegaen. Endnu et mord finder sted, og Louise har mere end travlt med opklaringsarbejdet, da Camilla i sin iver efter at komme til bunds i sagen sætter sit liv på spil.

”Grønt støv” er en rigtig sympatisk femi-krimi, hvor de to veninders indbyrdes forhold fylder lige så meget i romanen som selve krimiplottet. Der er en meget snakkende krimi, hvor der hverken er tju-bang eller de store blodsudgydelser, men til gengæld kommer man hurtigt til at holde af Louise, der slås med de samme problemer omkring parforhold og karriere, som mange andre unge kvinder i 30’erne. Politiarbejdet beskrives grundigt, og selve spændingen i bogen bygges meget langsomt op, mod et godt udtænkt plot. En oplagt roman til læsere, der kan lide Liza Marklunds og Elsebeth Egholms krimier.

Interview med Sara Blædel om Grønt støv
Læs mere om Sara Blædel

Krimiserien med Louise Rick ; 1