Grindelwalds forbrydelser

2018
)

Fantastiske Skabninger. Grindelwalds forbrydelser af J. K. Rowling

03 jan.19

Fantastiske Skabninger 2 har nye og overraskende oplysninger om Harry Potter-universet. Denne gang må Newt Scamander til Paris i forsøget på at opspore den undvegne Mørke troldmand Gellert Grindelwald.

London og Paris 1927. Kort efter begivenhederne i ’Fantastiske Skabninger og hvor de findes’ undslipper den magtfulde Mørke troldmand Gellert Grindelwald under en højsikret fangetransport. Ministeriet for Magi forsøger at lokke Newt Scamander til at hjælpe med opsporingen af Credence, som de mener skjuler sig et sted i Europa. Men Newt vil ikke samarbejde på deres betingelser, og Ministeriet afviser derfor hans ansøgning om at få lov til at rejse udenlands. Albus Dumbledore arbejder udenom Ministeriet og smugler Newt og følgesvenden Jacob Kowalski til Paris, hvor også Tina Goldstein befinder sig.

’Fantastiske Skabninger. Grindelwalds forbrydelser’ er andet filmmanuskript i en serie på 5, som tager udgangspunkt i karakteren Newt Scamander og hans særlige evne til at spore, finde og nurse troldmandsuniversets magiske skabninger. Hvor første bind udfoldede sig i New York, er handlingen i andet bind centreret om London og Paris og til dels troldmandsskolen Hogwarts.

Som altid mestrer J. K. Rowling karakteropbygning, persona og miljø, som selv i den korte manuskriptform fremstår med liv og dybde. Men handlingsmæssigt sker der forbløffende lidt. Skærer man ind til benet er der tale om 3-4 hovedscener i alt, hvor der rent faktisk sker en udvikling i manuskriptet. Derfor bliver man efterladt lidt med følelsen af et tyndt manuskript på plot, som dog scorer point og brillerer med en fremragende karaktertegning, som i høj grad er med til at bære dette andet filmmanuskript fremad og sikre underholdningsværdien.

Hanna Lützen
45968413
9788702277197