2015
)

Grey af E. L. James

04 sep.15

Den mystiske Christian Grey er tilbage. Læserne har skreget på mere, og E. L. James har lyttet. Med ’Grey’ serverer forfatteren ’Fifty shades of Grey’ set fra Christians synsvinkel.

Har du læst ’Fifty shades of Grey’ trilogien kender du alt til Anastasia Steeles beretning, møde og oplevelser med Christian Grey.

Han er den sexede og rige forretningsmand, som alle piger falder for. Et totalt hotshot, som uden problemer får lige det han ønsker med et enkelt opkald til sin private assistent. Han er single, yderst privat og benhård i sine forretningsmetoder. En traumatisk opvækst i de tidlige barndomsår har givet ham dybe ar på sjælen. De traumatiske oplevelser fra fortiden kræver åbenbart, at han nu altid er i kontrol, altid ved hvad der skal ske og altid med ham ved roret. Han kender ikke til romantiske forhold men har udelukkende kontraktlige BDSM forhold, hvor han udlever sin mørke side. Indtil han møder smukke og uskyldige Anastasia Steele, som fuldstændig vender op og ned på hans verden og alting bliver ’første’ gang.

Læs ikke ’Grey’ hvis du forventer en ny drejning på historien. I ’Grey’ genoplever vi mødet mellem Christian og Anastasia og alle de mindeværdige scener fra ’Fanget’, den første del af trilogien. En del passager i ’Grey’ er direkte kopieret over fra ’Fanget’, så ja, der er en del repeat på historien.

E. L. James skriver som vanligt letlæseligt, og jeg faldt let og ubesværet ind i historien endnu en gang. Der kom nye ting om Christian for dagen, og det var interessant at følge hans tanker og håndtering af mødet med den ægte kærlighed. En proces som ikke lykkes ham særligt godt. Det bliver mere tydeligt, hvorfor han er den person, han er, og hvorfor han reagerer, som han gør i bestemte situationer.

Læs udelukkende ’Grey’ for Christians skyld og muligheden for endelig at træde ind i hans hoved. Vær forberedt på den dominerede mandesynsvinkel uden Anastasias følelser og tanker. Det er langt hårdere sprog, og Christians tanker om stalking, kontrol og seksuel dominans over Anastasia virker til tider nærmest skræmmende og psykopatisk. Han har virkelig brug for hjælp den stakkels mand, og heldigvis ved læsere af den oprindelige trilogi, at han kan ændre sig – at han dybt inde har et hjerte fyldt med kærlighed.

Bogen er perfekt til en weekend sviptur, man er godt underholdt og får et nyt syn på Christian og Anastasias komplicerede forhold. Læs også ’After’-serien af Anna Todd, lillesøsteren til ’Fifty shades of Grey’, blot i en yngre og mere uskyldig version.

Originally published by Pia Bechmann, Litteratursiden.

Pretty Ink
Nete Harsberg