Gøglerkongens sværd

2016
)

Gøglerkongens sværd - Dragernes konge 2 af Carina Evytt

31 okt.16

Storslået dansk fantasy roman med magi, kærlighed, trekantsdramaer og masser af humor. Denne fremragende historie lever fint op til og er i tråd med sin forgænger i serien.

Storslået og velskrevet fantasy roman, der har det hele med. Magi, kampen mellem det gode og det onde, venskab og kærlighed blandes sammen på en fremragende måde i ’Gøglerkongens sværd’, og så er bogen samtidig meget behagelig at læse med store bogstaver og god linjeafstand.  Jeg er sikker på, at der er andre end mig, for hvem det betyder noget, at en bog er både flot at se på og lækker at læse, især når den er så omfangsrig som denne. Serien kan anbefales til både unge og voksne læsere af klassisk fantasy og til alle andre, der kan lide en historie med en intens handling kombineret med venskab og kærlighed.

Det er en helt forrygende og fantastisk bog. Historien er simpelthen så spændene, at den gav mig både åndenød og hjertebanken. Kiri, Waris, Svart og Josvai er ude for så mange farefulde oplevelser på deres mission for at bringe kongesværdet tilbage til den retmæssige konge, at det er et under, hvis de alle overlever. Handlingen går over stok og sten i et forrygende tempo, men alligevel er der plads til både kærlighed, trekantsdramaer og stor humor. Jeg synes, det er en fremragende dansk fantasyroman og den både lever op til og går fint i tråd med første del af serien, ’Heksejægerens bytte’, der er skrevet af Pernille Eybye. Nu må de gerne skynde sig at få skrevet tredje del i fællesskab.

Gøglerkongen Waris har brug for Kiri for at kunne udføre sin plan om at få fat i Kongens sværd, som er opbevaret på Koti, en forhekset ø. Kiri er nemlig landets bedste klatretyv, og hun skal kravle op gennem en lang smal skakt for at åbne en tunnel, der giver adgang til øen. Men for overhovedet at komme i nærheden af øen har Waris også brug for elletroldenes konge, Svart, og han er straks vanskeligere at have med at gøre. Farlig, utilregnelig og utrolig stærk – ikke just den bedste kombination. Det bliver en både farlig og vanskelig opgave for Waris, at forsøge at få alle til at ville det samme.

Til allersidst i ’Gøglerkongens sværd’ mødes personerne fra de to bøger, og så er det slut. Sikke en cliffhanger. Det er ikke til at holde ud. Det er læsermishandling at slutte bogen her. Jeg kan ikke vente på at få fingrene i tredje del.

Dragernes konge 2
Tellerup
52523524