Godnathistorier for rebelske piger : 100 indvandrerkvinder der ændrede verden

2020
)

19 jan.21

Tredje udgivelse i den inspirerende serie sætter fokus på kvinder, der i tidens løb har krydset landegrænser for at forfølge deres drømme.

Som sine to forgængere hylder ’Godnathistorier for rebelske piger: 100 indvandrerkvinder der ændrede verden’ seje og modige kvinder, der har fulgt deres passion og sat aftryk på verden. Denne gang har kvinderne det fællestræk, at de alle er flyttet fra deres hjemland til et andet land, men ellers er der tale om kvinder med vidt forskellige drømme og forudsætninger. Deres bedrifter spænder bredt både historisk og indholdsmæssigt, og valgene af kvinderne peger både bagud og fremad. Nogle af de portrætterede lever således ikke mere, mens andre stadig er børn og unge, men fællesnævneren er, at de har udvist livsmod og vilje til at gøre en forskel.

I bogen er det muligt at møde alment kendte personer som politikeren Madeleine Albright, redaktionschefen Anna Wintour og sangeren Rihanna, mens andre er mindre kendte. De omtalte kvinder er alt lige fra politikere, sportsstjerner og musikere til aktivister, forfattere og videnskabsfolk, og fælles for dem er, at de ikke har holdt sig tilbage eller ladet andre definere, hvad der har kunnet lade sig gøre.

Alle portrætter strækker sig over et dobbeltopslag, hvor den ene side indeholder en lille, kortfattet introduktion til vigtige begivenheder i den pågældende kvindes liv - ofte formulereret som begyndelsen på et eventyr f.eks. ”Der var engang en lille pige, som ville have hele verden til at høre sin musik” . Den anden side af opslaget består af et flot og kunstnerisk billede af den portrætterede og et citat. Det er ikke mindre end 70 forskellige kunstnere fra hele verden, som identificerer sig som kvinder, der står bag de imponerende illustrationer. Bagerst i bogen er der plads til, at man kan skrive sin egen historie og tegne sit selvportræt. Det er et fint, lille greb, der gør bogen personlig.

Det er ikke en bog, man læser fra ende til anden på én gang, men den er oplagt som et opslagsværk, man kan gå til og fra og f.eks. vælge en ny person at høre om til godnatlæsningen eller i spisepausen i skolen, og bogen kan forhåbentlig også bringe en masse gode og inspirerende samtaler med sig. Efterfølgende kan man læse om flere imponerende kvinder i Fantastisk seje kvinder der forandrede verden, eller i den fine billedbogserie Små mennesker, store drømme.

Det er en flot og vigtig udgivelse, der giver bud på gode og stærke forbilleder, som kan anspore børn i alle aldre til selv at drømme stort, uanset hvor i verden de er eller har brug for at tage hen.

People'sPress
Louise Langhoff Koch