2021
)

Gargantis' skat

20 mar.22

Andet bind i serien er lige så klog og fin som det første - en historie med masser af kærlighed, spænding og mystik.

Legenden fortæller, at byen Undervig kan destrueres af Gargantis, hvis navn dækker over en enorm storm eller et havuhyre.

Herbert Lemon er hittegodsforvalter på det gamle hotel Nautilus, og hans bedste ven er Violet Parma, der har katten Ervin. En ny gæst indleverer en sær pigget konkylie, som viser sig at indeholde noget temmelig overraskende. Fru Fossil kommer også med en fiskeformet flaske, hun har fundet på stranden, og som indeholder et sært lys. Da hun viser flasken til Herbert, Violet og de andre, vil både dr. Thalassi og fiskerne have fingre i flasken.

Indeni flasken opdager Herbert, at der bor en lille lysalf, som gemmer sig under Herberts kasket. Herberts arbejdsgiver nådigfrue Kraken vil sætte en stopper for postyret med flasken, så hun beder Herbert om at beslutte, hvem der har krav på flasken, og pludseligt går det hele stærkt! Med ét er der en kæmpestorm på vej, og fiskerne er overbeviste om, at monstret Gargantis vil have det tilbage, som nogen har stjålet fra dens undervandshule. Herbie vil opklare, hvem tyven er, og måske skal han konsultere den skræmmende havabe?

Der er masser af godhed, skønhed og opgør med tåbelige fordomme i historien, og som vi allerede godt ved, er det mennesket, der oftest opfører sig både grisk og egoistisk. Herbert og Violet veksler imellem at være små voksne, der skal træffe store beslutninger og et par eventyrlystne børn.

Kampen for det gode er smuk, og nuancerne hvormed Herbert og Violet betragter verden, får læseren til at tænke. Måske særligt den voksne af slagsen? Bogen er finurlig på sin egen vidunderlige måde både i tematikker og budskab. Historien minder mig om både Eventyrhuset og Radio Popov, der også begge viser, hvor vigtigt det er ikke at sidde fast i vaner og bureaukratisk tænkning.

Thomas Taylor er virkelig dygtig til at beskrive atmosfæren i den lille by, der har masser af skønne skæve navne. Fortællingen er tidløs, og læseren tages med på et fantastisk eventyr.

Alvilda
Signe Lyng