Gaden uden navn

2020
)

Gaden uden navn af Lotte og Søren Hammer

17 aug.20

Personerne står knivskarpt, og fronterne begynder for alvor at blive trukket op i Hammers historiske spændingsserie.

I tredje bind af serien 'Venner og fjender' om Anden Verdenskrig, er vi tilbage i Warszawa i den jødiske ghetto. Her bliver den dansk-jødiske Kassandra og den dansk-tyske SS-officer Peter endelig forenet og kommer til at dele historie. De er tiltrukket af hinanden og indleder et, ikke helt ufarligt, forhold. Peter er ansvarlig for bygningen og vedligeholdelsen af muren til den jødiske ghetto, og Kassandra er involveret i en jødisk modstandsgruppe, som Peter også efterhånden drages ind i.

Som i de to foregående bind, er det her også en virkelig velskrevet og spændende fortælling, man bliver præsenteret for. Rædslerne, der foregik under Anden Verdenskrig, begynder nu at rykke endnu tættere på og er allestedsnærværende. Man begynder efterhånden at få en fornemmelse af, hvad serien her er på vej hen imod, uden dog helt at kunne lure, hvilke esser forfatterparret mon kan have i ærmerne til os. Jeg er i hvert fald overhovedet ikke i tvivl om, at episk vil være den rigtige beskrivelse af serien, når ottende og sidste bind er skrevet. Til trods for at hver enkelt bog ikke er mere end knapt 300 sider lang, så er indholdet fyldigt og perfekt fordelt på antal sider. Historien har et mål for øje, og den bliver fortalt uden svinkeærinder og omveje. Personerne er fint beskrevet, og de står knivskarpt. Men man ved aldrig hvem man kan stole på, hvilket man også bliver advaret om på bagsiden af hvert bind: ”I krig er det svært at skelne ven fra fjende”.

Jeg ser rigtig meget frem til fortsættelsen og håber at forfatterparret er effektive, så vi ikke skal vente alt for længe.

HarperCollins Nordic
48318835