Fronten går ved Stalingrad

1983
)

Stalingrad af Antony Beevor

15 maj.02

Lån bogen på

Sovjetunionens sejr ved belejringen af Stalingrad blev et afgørende vendepunkt i 2. verdenskrig, det var begyndelsen til enden for Hitlers 3. rige, men det er også historien om dumhed og dårlige beslutninger, stort menneskeligt mod, forfærdelige lidelser og ufattelige forbrydelser.

Bogen beskriver hele forløbet fra Blitzkrigens første offensiv med kodenavnet "Barbarossa" i 1941 og frem til tilintetgørelsen af den 6. tyske armé i 1943. Det er værd at fremhæve, at forfatteren har haft adgang til hidtil hemmeligholdte papirer i de russiske arkiver, hvilket er med til at give et nyt og mere udførligt billede af begivenhederne, både fra russisk side og gennem erobrede tyske dokumenter også fra tysk side. Det bør også fremhæves, at Beevor giver en velafbalanceret beskrivelse, hvor ingen af parterne gøres til entydige helte eller skurke; disse findes, men på begge sider.

Stalingrad er ikke kun en bog om de politiske beslutninger i Kreml og Wolfsschanze, om generaler, militærstrategi og -isenkram, men også en bog om de mennesker, der stod på begge sider af fronten. Gennem breve kommer vi tæt på de enkelte mennesker, og brevene bliver yderligere interessante af, at de afspejler forløbet af belejringen fra de første jubelbeskrivelser fra tyske soldater til de sidste, desillusionerede afskedsbreve. Det sidste beskrevet meget fint gennem en tysk majors brev til sin kone: "Du er altid i mine tanker først og sidst. Jeg opgiver så sandeligt ikke håbet. Situationen er dog så alvorlig, at jeg ikke ved, om vi kommer til at se hinanden igen."

Brevene giver et indblik i stigende desillusion hos de tyske soldater på alle niveauer, der ikke var fanatiske nazister og som stillede spørgsmål ved, hvad de havde at gøre så langt fra hjemmet, mens de russiske breve viser stålsat tro på det glorværdige i at sætte livet på spil for fædrelandet.

Beevor beskriver også, hvordan symbolværdien i navnet på byen ved Volga - Stalingrad - fik større og større betydning for den politiske ledelse, jo længere belejringen varede. Tyske officerer gav udtryk for, at Stalingrad var blevet en besættelse for Hitler, som forhindrede en redning af den 6. armé, hvilket vi i resten af verden jo så kan glæde os over.

Stalingrad er en fremragende bog, som dog primært henvender sig til dem, der interesserer sig for historie og 2. verdenskrig - læsere uden denne interesse vil nok finde den for tung og detaljeret, men for læsere med interesse for emnet er den et must, som ikke kan anbefales varmt nok.

Oprindeligt anmeldt i BogWeb i august 2001

Borgen, 2001. 474 sider

BogWeb - 15. maj 2002