Fortabt

2022
)

Fortabt

16 maj.22

Endnu en forrygende krimi fra Amishmiljøet i Painter's Mill.

Selvom det er nummer tretten i Linda Castillos serie, og alle bøgerne foregår i et lille lukket samfund, er der aldrig gentagelser fra de tidligere bind. Denne gang bliver en ung frafalden amishkvinde fundet myrdet på et motel, og Kate Burkholder genkender hende som et af de børn, hun har passet som ung pige.

Ligesom Kate meldte Rachel sig ud af amishsamfundet, fordi hun ikke kunne indordne sig under de stramme regler. Kate undrer sig over, hvorfor Rachel er vendt tilbage til Painter's Mill og for at få gang i opklaringen forsøger hun at lære den unge kvinde bedre at kende ved at spørge sig omkring og ved at læse den bog, Rachel har udgivet. Gamle hemmeligheder kommer efterhånden frem i lyset, hemmeligheder, som den koldblodige morder ønsker forbliver hemmeligheder, og morderen slår snart til igen.

Det er dejligt at være tilbage i Painter`s Mill med Kate og de andre velkendte personer. Kate Burkholder har et fantastisk team, og deres politiarbejde er spændende at følge – 'Fortabt' er ingen undtagelse. Kate er en barsk kvinde og alligevel er hun altid dybt berørt, når hun står overfor et offer, og hun er så dedikeret til sit arbejde, at hun gerne både bryder regler og arbejder i døgndrift for at finde den skyldige.

'Fortabt' er i den absolut mere barske ende af serien, og der bliver ikke lagt fingre imellem, når ugerningerne beskrives, så det kræver lidt mod at læse den. Men hvor er den spændende og velskrevet fra start til slut, og jeg glæder mig allerede til næste bind i serien. Vægtningen mellem personernes privatliv og selve krimidelen er meget afbalanceret. Jeg kan godt lide, at man trods alt lærer personerne at kende gennem en lang serie, og det gør man ved også at læse om deres privatliv. Det bliver heldigvis aldrig for meget i Castillos serie. Persongalleriet og hendes måde at fremstille dem på er en af forfatterens store forcer. Det velkendte er dejligt og det fungerer virkeligt godt.

Jeg vil anbefale bogen og serien til alle krimilæsere – i hvert fald til dem, der kan klare det barske og voldsomme miljø. Som i næsten alle fortløbende serier er det bedst at læse bøgerne i kronologisk rækkefølge, også selvom hver bog indeholder en afsluttet sag.

Hr. Ferdinand
Henrik Enemark
62414049