Forsvindinger

2013
)

Forsvindinger af Amity Gaige

02 maj.13

Et uskyldigt ønske om at passe ind ender fatalt for Eric Kennedy, hovedpersonen i ’Forsvindinger’. Den ene løgn fører den næste med sig og spinder et net, som han ikke selv kan komme ud af.

Eric kalder sig Kennedy i stedet for Schroder, da han som stor dreng søger optagelse på en sommerlejr. Han er træt af i omverdenens øjne (og ikke mindst i egne) at være indvandrer fra Østtyskland, han vil bare være amerikaner. Han fortsætter med at bruge sit nye navn og lægge afstand til sin fortid, og han får uddannelse, job, kone og barn som Eric Kennedy. Så langt så godt. Problemet opstår først, da hans kone vil skilles og forsøger at få hele forældremyndigheden over deres fælles datter, Meadow. Eric bliver bange for, at hele hans falske identitet vil blive afsløret, hvis sagen ender i retten. Kærlighed og desperation fører Eric og Meadow ud på en uge lang rejse, som han fortæller om i romanen.

Romanen er udformet som et brev fra Eric til ex-konen. Han fortæller om den uge, han kører rundt med Meadow, blandet med erindringer fra sin barndom, forholdet til faderen og mødet med ex-konen. Det spændende, nuancerede og helstøbte portræt af Eric er en af romanens store styrker. Eric er ikke let at blive klog på, alligevel formår forfatteren at fremstille ham loyalt, som et menneske på godt og ondt. Som læser forstår man ham godt og synes om ham, til trods for han træffer nogle forkerte valg.

’Forsvindinger’ behandler flere tematikker: Behovet for accept fra såvel vennerne som samfundet og ønsket om at passe ind. Et andet tema er skilsmisse: Hvad er det vi gør ved hinanden og vores børn, når vi bliver skilt? Amity Gaige er velskrivende, hun har et spændende og rigt sprog.  Et smuk, stærkt og smertefyldt citat om, hvordan Eric føler for sin datter, illustrer fint dette: ”Ormeædte, hjertesyge, overspændte dage holdt oppe af bogstøtter af lørdage og søndage i hendes selskab”.

Har man lyst til at læse en underholdende og letlæst roman uden det store stof til eftertanke (og ikke et ondt ord om det – det har jeg i hvert fald lyst til indimellem), så skal man ikke læse ’Forsvindinger’. Her er ingen happy end. Til gengæld er det en roman, man kan blive klog på, og som sætter tanker i gang. En dejlig og klog roman.

Inspirationen til romanen har Amity Gaige fundet i den sande historie om den tyske svindler, Clark Rockefeller, som bortførte sin egen datter.

Juliane Wammen
29916780