Forræderen

2019
)

Forræderen af Jonathan Holt

18 jun.19

Tredje, selvstændige bind afslutter den såkaldte Carnivia-trilogi, som er noget af det ypperste og mest opfindsomme indenfor konspirationsthrillere.

Jonathan Holt er englænder, men med hans overbevisende kendskab til Italien, italiensk kultur og mad og særligt Venedig ,skulle man tro, at han var italiener. Dertil kommer, at hans velkomponerede almindelige spændingsroman på smukkeste vis kombineres med præcise beskrivelser af italiensk politik og ikke mindst amerikansk storpolitik og militære interesser i landet. Og endelig er de tre hovedpersoner alle skildret vedkommende og sympatisk. Der er kort sagt tale om et produkt, der på alle måder byder på den ultimative underholdning, og Holt er med sin serie røget helt til tops blandt spændingsforfattere.

Et lig bliver fundet på en af de mest populære badestrande ved Venedig. Manden, der viser sig at være en af byens mere veletablerede bankfolk, har fået struben skåret over og tungen hevet ud. Kaptajn Kat Tapo fra det venetianske carabineri-korps får tildelt sagen, og hun opdager snart, at mordet peger i retning af frimurerne og en rigmand fra byen. Samtidig har den amerikanske officer Holly Boland indledt sin egen undersøgelse af sin fars mystiske slagtilfælde. Faderen var i mange år udstationeret i Italien og har tilsyneladende opdaget nogle lyssky handlinger tilbage i tiden.Holly tager tilbage til Italien for at lede efter svar. Og endelig har geniet Danielle Barbo, der har opfundet den populære webside ”Carnivia”, besluttet sig for at trække sig ud af sit værk. De tre sideløbende handlinger viser sig snart at krydse hinanden, og lige pludselig synes det hele at lede hen imod et muligt terrorangreb på Venedig.

Jonathan Holt har faktisk kun skrevet de tre romaner i denne serie indtil nu, men han skriver som en gammel rotte i faget. Hans plot, som til dels er bygget på virkelige begivenheder, omfatter både det amerikanske militær, den katolske kirke, terrorbevægelser og højtstående italienske embedsmænd, og alle disse elementer formår han på virtuos vis at få smeltet sammen til en spændende og foruroligende historie.
Holt har som nævnt et enestående kendskab til Italien, og det er selvfølgelig med til at give bogen stemning og atmosfære. Serien er noget af det bedste af sin art, og man må håbe, at der snart kommer nyt fra den meget spændende og interessante forfatter.

Klim
Steffen Rayburn-Maarup
46615395