Forfædrenes talisman

2018
)

Forfædrenes talismand

14 nov.18

Klassisk fantasy om de godes kamp mod de onde. Lovende start på ny serie.

Madiga skulle egentlig have været Nationens næste seer, men da det ikke længere er en mulighed, må hun på lige fod med andre unge, heriblandt hendes tvillingebror, rejse mod Dragernes Bjerg for at danne slægtskab med en drage og på den måde blive Nationens orakel. Et andet sted i riget opdager prinsessen af Echostammen at hendes stamme er i fare og kun Forfædrenes talisman kan hjælpe dem mod den kommende krig. Problemet er bare at talismanen tilhører Theanerne, et folk som Echostammen har forvist på grund af deres evner. Det bliver en farlig rejse for begge piger, der må træffe vanskelige valg undervejs.

Universet fungerer rigtig godt med de forskellige stammer og deres særlige egenskaber. Personerne fremstår skarpe og realistiske, og jeg glæder mig meget til at lære dem bedre at kende i næste bind. Alle hovedpersonerne har meget at byde på, og både Arki og Madiga udvikler sig bogen igennem. Af folkeslagene synes jeg Theanerne er dem, der er mest spændende, og Arkis beskytter Sirika er min yndlingsperson i historien. Hun er stærk og vedholdende og selvom hun optræder temmelig køligt, er man aldrig i tvivl om hendes hengivenhed for Arki. Hun er et helt igennem fantastisk bekendtskab, som jeg ser frem til at følge.

Titlen passer godt til handlingen i bogen, men det jeg virkelig er begejstret for i den sammenhæng er serietitlen 'Skæbneløs', som selvfølgelig passer perfekt til historien, men som også lover endnu mere spænding i de kommende bind. For Madiga er skæbneløs nu, hvor hun ikke kan blive seer, men både Arki, Echostammen, Nationen og resten af riget kan ende med at blive skæbneløs, og det bliver spændende at finde ud af, hvordan fortællingen fortsætter.

Jeg vil anbefale bogen til fantasylæsere i alle aldre og vil samtidig anbefale forfatterens trilogi Exilium, som er en spændende og velfortalt dystopisk fortælling om et fremtidigt Danmark.

DreamLitt
55102759