2020
)

Forestillingen

22 feb.21

En foruroligende og poetisk billedfortælling om overgreb på børn.

Pigen Wilma vises frem på byens torve. Efter forestillingen går hun rundt med hatten, og publikum betaler. Pengene giver hun til manden.

Dengang Wilma blev samlet op af manden, var hun hjælpeløs. Han fandt hurtigt ud af, at han kunne tjene penge på hende ved at lade hende optræde for andre. Hun har et hypnotiserende blik, som hun kan fange sit publikum ind med. Når hun optræder, må hun klæde sig i et lille, tætsiddende tylskørt. Manden slikker sig om munden, når han ser på Wilma.

Der er mørke over alt i Kathrina Skarosas tegninger. Mørket kan forstås som symbol for det lyssky og forbudte, der foregår. I det gedulgte begår manden og publikum overgreb på barnet. Når han holder Wilmas ansigt mellem sine store hænder, ser det ud som om, Wilmas blik er stivnet. Hendes ansigt ligner et dukkeansigt med store, mørke glasøjne, som om hun lukker ned for manden og hans berøring.

Efter flere forestillinger dukker drengen op. Han er god til at skjule sig i mørket. Han vil gerne være Wilmas ven. Da Wilma møder drengen, står han foran en åben dør, og lyset bryder frem. Efter mødet med drengen får Wilma igen lyst til at synge, og hun mærker sin egen styrke. Børnenes venskab kan måske give håb om et nyt og bedre liv for dem begge.

Smileys, emojis og binære tal er med til at fortælle historien på billedsiden. Det er computersprog, som kan hentyde til, at forestillingen bliver vist og solgt på nettet. Sproget er stramt og overvejende beskrivende. Følelser og magtforhold afbildes fortrinsvis i tegningerne. Ord og tegninger forstærker hinanden og hjælper hinanden med at fortælle historien. Imidlertid forbliver meget usagt og kun antydet. Det gør 'Forestillingen' til en nænsom fortælling om et modbydeligt emne.

Zakiya Ajmi har skrevet flere fremragende børne- og ungdomsromaner om børne- og ungdomsliv. Hun er uddannet på Forfatterskolen for Børnelitteratur. Kathrina Skarosa er uddannet på Konsthögskolan i Malmø og ligeledes på Forfatterskolen for Børnelitteratur.

Jensen & Dalgaard
Kathrina Skarđsá
978-87-7151-667-8