Forestilling om et grænseland

2021
)

Forestilling om et grænseland

19 dec.21

Mysterium om en forsvundet pige er samtidig en interessant coming of age-fortælling om at befinde sig midt i alting og alligevel i periferien.

Romanen foregår i Sønderborg, hvor hovedpersonen Lise i mange år har været bedsteveninde med den jævnaldrende Regitze. Begge piger går på gymnasiet, men de er ret forskellige, I hvert fald ifølge Lise. Regitze er meget smuk og populær og har en særlig tiltrækningskraft på dem, hun møder.

Lise bor sammen med sin mor Kirsten, der underviser på gymnasiet, og hun besøger indimellem også sin far, der bor sammen med en anden kvinde. Lises mor har et forhold til Sven, som en aften kommer til at påkøre en kvinde, da han er på vej hjem fra Kirsten. Kvinden hedder Lene, og hun er gift med Allan, der også underviser på gymnasiet. Og sådan er alle historierne viklet ind i hinanden på kryds og tværs.

Lise selv er hemmeligt forelsket i klassekammeraten Aske, men hun er overbevist om, at han er forelsket i Regitze. Pludseligt en dag er Regitze forsvundet! Alle de mennesker, hvis liv har krydset Regitzes i tiden op mod hendes forsvinden, er under mistanke, for de fleste af dem har ikke fortalt hele sandheden om deres forhold til hende. Lise angribes af en stærk skyldfølelse efter Regitzes forsvinden. I håbet om at forstå, hvad der er sket, begynder hun at skrive dagbog, og de mange historier vikles tættere og tættere sammen.

Romanen er en velfortalt og kompleks fortælling med flere stærke og meget interessante profiler. Hovedpersonen Lise indtager en form for ansvarsfraskrivende rolle, fordi hun overbeviser sig selv om, at det kun er Regitze, der er interessant. På den måde behøver Lise ikke at forholde sig til verden. Hun kan uproblematisk stille sig bagerst, da alle alligevel kun er interesserede i Regitze. Pigernes forhold trækker tråde til venskabet mellem Laura og Donna fra "Twin Peaks", hvor ingen kender hinanden, som de troede.

Fortællingen overrasker, mens den bygger spændingen langsomt op. Historien skifter synsvinkel flere gange undervejs, og derved præsenteres læseren for nye motiver til at ønske Regitze tavs. Det er rigtig godt, særligt fordi historien er anderledes med sin blanding af hverdagsliv, mystik og med sit særlige drive.

Brændpunkt
61443592
9788794229005