Forandring synger : en sang til børn

2022
)

Forandring synger : en sang til børn

01 mar.22

Inspirerende billedbog fra stjerneskuddet Gorman giver liv og kraft til et stærkt budskab om at række hånden ud, så afstanden mellem os bliver mindre.

En pige, der sagtens kunne være Gorman selv som barn, starter noget stort med en tilsyneladende lille gestus. Hun inviterer en dreng, hun møder, til at spille med på forandringens sang. De to bliver hurtigt til flere, og snart er et fællesskab på tværs af forskelligheder opstået. En bog, der med sin enormt smukke tekst i den grad egner sig til at blive læst højt, og som kan være en god introduktion til poesiens verden for børn fra omkring 4 år. Den danske sangerinde Nabiha imponerer med sin oversættelse, og tekst og billeder går op i en højere harmonisk enhed, der fortjener at blive læst i både hjem, børnehaver og skoler.

En pige spiller en sang på sin guitar; en sang om forandring. Hun bevæger sig ud i byen, opmærksom på verden omkring sig, og både lytter og synger med på forandringens sang, og hun bliver samtidig en del af noget, der er større end hende selv. Hun deler et håb og en drøm med andre, der er gået forud for hende, og da hun møder en dreng på sin vej, inviterer hun ham med. Med til at synge med på hendes sang og til at samle skrald op på vejen. De nøjes altså ikke med at synge og spille sangen om forandring; med deres handlinger og vilje til at hjælpe andre på deres vej bliver de til den forandring, de synger om. Budskabet om at hjælpe, hvor man kan, er gjort dejligt håndgribeligt med gode eksempler og maleriske, næsten cinematiske illustrationer.

Tekst og billede er begge af høj kunstnerisk kvalitet og kunne hver især sagtens stå alene, men samspillet mellem de to er netop det, der gør denne bog til en helt enestående læseoplevelse for børn. Duoen hjælper og inviterer flere med, og bølgen af positiv forandring griber om sig og vokser sig større og større. Hvert barn, der tilstøder gruppen, får et instrument og bliver en del af musikken, der er det gennemgående billede på, hvordan mangfoldighed kan styrke fællesskabet. Her er der plads til alle stemmer, og alle har værdi uanset størrelse, farve, fysisk handicap osv.

Det er inspirerende læsning, der udfordrer barnet til at lytte og tænke. Den er en stor fornøjelse at læse højt med en velskrevet tekst, der har fundet et godt leje mellem det højstemte og det jordnære. Grænsen mellem at have et klart budskab og at overforklare kan være hårfin i børnelitteratur, men Gorman og Long har fundet balancen, så hverken tekst eller billeder taler ned til børn. Budskabet om, at der blot skal en udstrakt hånd til for at gøre en forskel, er simpelt, og det er bogens gave til børn. Håbet og troen på, at de har magten til at skabe forandring med simple handlinger. ’Forandring synger’ er som en modgift mod fordomme, og den er meget velegnet til at læse sammen med børn fra 4 år både derhjemme, men også i børnehaver og i indskolingen.

Carlsen
Nabiha Bensouda
61959327