Flimmer

2011
)

Flimmer af Anne Holt og Even Holt

14 nov.11

Sara Zuckermann, en berømt og berygtet hjertelæge, får færten af, at noget er helt galt med en ny type pacemaker. Der er dog mange, der ikke er interesserede i, at sandheden kommer frem.

Norges krimidronning Anne Holt er på banen med en helt ny serie og en helt ny hovedperson. Der er tale om første bog i en trilogi med Sara Zuckermann som hovedperson, en berømt og ikke mindst berygtet hjertelæge. Det er altså en helt anden type hovedperson end de, Anne Holt tidligere har skrevet om. Hun har skrevet bogen sammen med sin bror, Even Holt, der passende nok er overlæge i kardiologi.

Sara indopererer en ny type pacemaker i sin tidligere elsker. Kort efter operationen er han død. Og det samme sker et par dage efter med en ny patient med samme type pacemaker. Ola Farmen, Saras kollega er den, der først får færten af, at noget er helt galt. Det er dog ikke så let for ham at overbevise Sara, og da hun endelig accepterer det, nægter hun at gå til politiet med deres mistanker, før de kan bevise det hele. Sideløbende med Sara og Olas jagt på sandheden i Norge, følger vi, blandt mange andre, forskellige personer med tilknytning til et medicinalfirma i USA og den økonomiske krise.

Sara har opholdt sig i USA i mange år, og har under sit lange ophold fået tillagt sig en del amerikanske vaner, som ikke altid gør sig godt i Norge: Et utroligt stort ego, arrogance og en bevidsthed om egne evner, der ikke nægter sig.

’Flimmer’ er mere hardcore på alle områder end Anne Holts tidligere krimier, og Sara Zuckermann er ikke umiddelbart en elskelig hovedperson. Mon ikke vi lærer hende endnu bedre at kende i de kommende bøger? Under alle omstændigheder er det befriende at læse om en kvindelig hovedperson, der gør som det passer hende ligegyldigt hvad (intet moralsk blabaver her) og som - ikke mindst – er et godt stykke over den fødedygtige alder, og vi derfor ikke skal høre om bleskift og problemer med parforholdet.

’Flimmer’ er fyldt med lægejargon, tekniske forklaringer, økonomiske udredelser og mange forskellige personer, så der er rigeligt at holde styr på. Men hvis man har mod på det, er ’Flimmer’ en spændende pageturner til en hyggestund i sofaen.

Ilse M. Haugaard
29020566
Blæst Design / Terese Moe Leiner, Harvey Macaulay - Imperiet