Firekeepers datter

2022
)

Firekeepers datter

07 jul.22

Der er ild i denne thriller om en ung kvinde, der befinder sig mellem to kulturer, overværer mordet på sin ven og bliver involveret i en FBI-undersøgelse af farlige stoffer.

'Firekeepers datter' giver et tankevækkende og nutidigt indblik i den oprindelige amerikanske kultur og de unges problemstillinger. Romanen er en nødvendig og intens fortælling om tro og traditioner, vold mod kvinder og farlige narkolaboratorier. Det har været en hjertesag for forfatteren at fortælle historien om oprindelige amerikanske kvinder fra et nutidigt perspektiv.

Hovedpersonen Daunis Fontaine er datter af en hvid mor og en indfødt amerikansk far. Følelsen af at være splittet mellem to kulturer har præget hende hele livet og får stor betydning for hendes udvikling gennem romanen.

Da Daunis bliver vidne til et grufuldt mord, opdager hun, at der pågår en FBI-efterforskning af hemmelige meth-laboratorier i hendes lokalsamfund på Sugar Island. Daunis er anerkendt vidt og bredt for sit ishockeyspil og samtidig en dygtig elev, der interesserer sig for de naturvidenskabelige fag, men også sit stammefolks nedarvede viden om plantemedicin. Alt dette i kombination gør hende til et aktiv i FBI-efterforskningen, og hun går med til at agere undercover person, der kan spørge sig for i det ellers tillukkede samfund uden at vække mistanke. Mens hun er på sagen, kommer der flere chokerende hemmeligheder for dagen, som også involverer hendes egen familie. Snart svæver Daunis i stor fare.

Forfatteren Angeline Boulley er indfødt amerikaner, medlem af Sault-stammen af ​​Chippewa-indianere og opvokset på Sugar Island. ’Firekeepers datter’ er på vej på Netflix med tidligere præsident Barack Obama og Michelle Obamas eget produktionsselskab. Romanen anbefales til alle med interesse i det oprindelige amerikanske folks kultur og hang til nervepirrende mordmysterier.

Gutkind
Amalie Harder Hesel
62600225