Færøerne : en moderne nation fødes

2018
)

Færøerne: en moderne nation fødes af Charlotte Langkilde

15 jan.19

Indsigtsfuld og velresearchet bog om Færøerne og de reformer, der forvandler øsamfundet til en moderne nation. Alt det, du ikke vidste om Færøerne.

Som isoleret ørige i Atlanterhavet blev Færøerne ikke skænket mange tanker i dansk bevidsthed før embedsmanden Carl Emil Dahlerup tiltrådte om amtmand i 1849 til 1861 og stod overfor opgaven med at indføre Grundloven på øerne. Færøerne havde da været en del af Danmark siden 1397, men var håbløst stagneret som følge af sin fjerne beliggenhed og ubetydelige andel i Danmarks handelspolitik. Færingerne var langt fra tilfredse med Dahlerup, men trods mange kontroverser og konflikter i det genetablerede Lagtinget, blev det i hans tid, at Færøerne blev forvandlet til en moderne nation.

Anmelderroste Charlotte Langkilde er kendt for sine super velresearchede og spændende udgivelser ’Bedraget: Sagen om Nordisk Fjer’ fra 2013 og ’Oluffa: fra Tórshavn til Brandts Klædefabrik’ udgivet i 2016. Fortællingen om Oluffa, datter til Carl Emil Dahlerup, er en slægtshistorie om Charlotte Langkildes oldemor. Bogen gav forfatteren blod på tanden til at forske mere i Færøernes historie og mere eksakt den periode, hvor Dahlerup satte sit aftryk på øerne.

Langkilde er en glimrende fortæller, der indfanger en vigtig periode i såvel Færøernes som Danmarks historieskrivning. Det er ganske frygteligt at læse om Danmarks komplette negligering af øerne, hvor skolegang og det færøske sprog, såvel som Lagtinget i en lang periode var forbudt. Færingerne led i fattigdom uden udviklingsmuligheder som uddannelse og politisk indsigt, men blev igen og igen ramt af forbud, der satte samfundet i stå.

’Færøerne: en moderne nation fødes’ er yderst velskrevet og giver et hav af aha-oplevelser undervejs. Charlotte Langkilde løfter sløret for et ubeskrevet blad i Færøernes historie, der giver en ny respekt for det smukke ørige.

54873301
9788711690376
552