Evighedssøn

2020
)

Evighedssøn af Adam Silvera

03 maj.20

Et nutidigt, alternativt New York befolket med superhelte og superskurke danner rammen for dette stærkt lovende første bind i en ny fantasy-serie. Blandingen af magi, tegneserieelementer og You Tube er både spændende, interessant og helt speciel.

Adam Silvera er en amerikansk forfatter med en række ungdomsbøger bag sig. Fire af disse titler har også fundet vej til det danske marked, men nu debuterer han indenfor fantasy-genren, og det er han sluppet særdeles glimrende fra.

Han er på mange måder kraftigt inspireret af andre forfattere lige fra serier som 'Dødens instrumenter', en forfatter som Brendon Sanderson og hans 'Stormtropper-serie' og i særdeleshed af hele universet omkring tegneserierne og filmene 'X-men', men alligevel formår den drevne forfatter at få kombineret disse elementer med sine egne Young Adult-færdigheder til et forunderligt og helstøbt univers. Denne særlige fantasy-genre kaldes ofte for urban fantasy.

Historien foregår i en verden, hvor en gruppe overjordiske, kaldet Spell Walkere,, har svoret at bekæmpe de såkaldte Spectere. Spell Walkerne er alle født med magiske evner, mens Specterne er almindelige mennesker, der med vold har stjålet nogle af de samme magiske evner. Kampen mellem de to grupper har stået på i århundreder, og nu blandes to almindelige teenagere, tvillingerne Emil og Brightonind, ind i kampen.

De to brødre har altid set op til Spell Walkerne, men ingen af dem har magiske evner. Efter at være levet angrebet af en Specter viser det sig dog alligevel, at Emil har helt særlige kræfter. Han kan skyde ild, en hidtil uset færdighed, og begge de to stridende parter forsøger nu med alle midler at få fat i ham. Emil bliver en del af Spell Walkerne, og trods hans uvilje mod volden og kampene bliver han en særdeles vigtig brik i forsøget på at stoppe Specternes onde planer.

Historien er temmelig kompliceret, og i starten kan det være særdeles vanskeligt at komme ind i universet og få styr på de forskellige grupper af overjordiske helte og skurke, men efterhånden begynder plottet at folde sig ud, og derefter er der tale om ren og ufordærvet spænding.

Silvera har et meget direkte sprog, som fint passer til målgruppen, og selvom bogen først og fremmest er fantasy med sin helt egen ydre spænding, bliver der også plads til almindelige temaer som kærlighed, broderskab og loyalitet. Dertil kommer, at hovedpersonenerne er skildret levende og vedkommende, især selvfølgelig Emil og Brighton. Ved at forfatteren lader de forskellige personer komme til orde på skift i de forskellige kapitler, bliver romanen både flydende og dynamisk.

En rigtig fin begyndelse på noget, der ligner første del af en serie.

CarlsenPuls
Betty Frank Simonsen