Eventyrlige dyr

2022
)

Eventyrlige dyr – hvorfor opfører dyrene sig så mærkeligt?

30 nov.22

Flot og informativ fagbog om finurlige og sære dyr, som bare er lidt sejere end andre dyr.

I dyreriget findes der mange mærkelige arter. I ”Eventyrlige dyr” bliver du præsenteret for en række forskellige dyr, der alle har det tilfælles, at de har udviklet helt særlige måder at klare sig på. Bogen er skrevet af biolog Hanna Nyborg Støstad, og ved hjælp af fascinerende eksempler viser hun, hvordan evolutionen virker, og hvorfor dyrene har tilegnet sig disse fantastiske egenskaber.

Bogens pointe er, at dyr, der finder smarte løsninger på deres problemer, lever længere og får flere unger. Det resulterer af og til i nogle ret sære arter, der har nedarvet deres mærkværdige evner og udseende over tusindvis af år. Mød f.eks. pungdyret, der lægger firkantede pølser eller skildpadden, der trækker vejret gennem numsen. Du kan også finde ud af, hvorfor tudseleguanen skyder blod ud af øjnene, eller hvordan skovfrøen kan fryse til is hele vinteren uden at dø.

De portrætterede dyr er inddelt i kategorier efter levesteder som regnskoven, floder og søer, enge og skove, havet, bjerge og ørken. Bogen er fyldt med underholdende og lærerige fakta i korte tekststykker, som formidles på en måde, der vækker nysgerrighed og naturglæde. Det er en lækker udgivelse i stort format, som er skabt til at hele familien kan sidde og kigge med. Bogen indeholder farverige illustrationer af Simon Dahle Nyhus, og både forrest og bagerst er der et verdenskort, hvor dyrene er afbildet på.

Læs om andre mærkelige dyr i Sebastian Kleins serie Verdens 100 eller i Line Renslebråtens fine bøger Dyr der gemmer sig og Virkelighedens monstre.

Straarup & Co
Lisette Agerbo Holm