Et spring i tiden

2018
)

Et spring i tiden af Madeleine L'Engle

19 jun.19

Bogen udkom første gang i 1962. Nu mere end 50 år senere er den filmatiseret hele to gange. Det er en rigtig spændende historie om at rejse gennem tid og rum, som samtidig er uhyggelig, men på ingen måde uden humor.

Eventyret foregår både i vores verden og ude i universet som  en kamp mellem det gode og det onde, hvor tingene ikke er givet på forhånd. Hovedpersonen Meg Murry har en ret usædvanlig familie. Hun har tre søskende, tvillingebrødrene Sandy og Dennys på 10 år og lillebroren Charles Wallace, samt sin mor og far. Det vil sige, hendes far er egentligt forsvundet efter en hemmelig mission for regeringen. Deres mor giver udtryk for, at hun godt ved, han kommer hjem igen, men i virkeligheden er der ikke nogen, der ved, hvor han er, eller om han kommer hjem igen.

Begge Megs forældre er forskere, og hendes lillebror Charles Wallace har mange usædvanlige evner. Tvillingerne klarer sig godt både i skolen og på sportspladsen, hvorimod Meg ofte kommer hjem med dårlige karakterer og negative bemærkninger fra lærerne. Selvom hun faktisk er meget dygtig til matematik, kommer hun ofte i vanskeligheder i skolen, nok fordi hun savner sin far.

En dag dukker den mærkelige mrs. Vad op i familiens hus midt om natten. Før Meg ved af det, er hun og Charles Wallace, sammen med drengen Calvin, som de møder på vejen, hvor han er ude på en utrolig rejse for at finde og redde deres far. Alle tre har nogle særlige talenter. At redde Meg og Charles Wallaces far er kun første del af deres opgave. En stor ondskab truer hele universet, og kun de tre kan redde verden. Med sig har de damerne mrs. Vad, mrs. Vem og mrs. Vilken. Den ene er over to milliarder år gammel! Med deres hjælp rejser børnene og vennen Calvin ud i rummet til den planet, hvor Mr. Murry holdes fanget.

’Et spring i tiden’ udkom første gang i 1962. Nu mere end 50 år senere er bogen filmatiseret hele to gange, sidste gang af Disney. Det er en rigtig spændende historie om at kunne rejse gennem tid og rum og som samtidigt både er uhyggelig, men på ingen måde uden humor. Især er jeg ret begejstret for Charles Wallace, som er en ualmindelig pudsig og sjov dreng. Lidt som en gammel mand i en drengs krop.

Historien beskriver kampen mellem det gode og det onde, magi, venskab og kærlighed. Fortællingens principper er velkendte, og det onde er "Det store Mørke", der blandt andet gør mennesker til en del af en fælles bevidsthed. Den henvender sig til børn helt ned til ni år, hvilket jeg synes er en yderligere fordel. At den både er spændende, sjov og uhyggelig, samt tilsat en vis kompleksitet, er et stort plus.

Høst
Anja Hitz
53973876