Et prik, der ændrede verden : bogen om vacciner

2021
)

14 nov.21

Johan Olsen gør fortællingen om vaccinens historie til fascinerende læsning med sin vindende kombination af humor og alvor.

Johan Olsen formår at forklare den svære videnskab på en lettilgængelig måde, så den er til at forstå for børn. Bogen vil med garanti blive brugt til mange skoleopgaver, men den kan også sagtens læses for fornøjelsens skyld af børn fra 10 år.

Vacciner er i dag blevet så almindelige, at de fleste mennesker ikke længere tænker over baggrunden for dem. Efter at have læst Johan Olsens nye bog forstår man, hvordan vacciner virker, og hvordan de indtil nu er blevet udviklet og testet, og det er slet ikke så tørt og kedeligt, som man måske kunne tro. Det er videnskab formidlet til børn på en sjov, spændende og ikke mindst forståelig måde, med masser af både fotos og sjove tegninger til at ledsage den meget velskrevne tekst.

Det er længe siden, der har været stor risiko for at dø af en smitsom sygdom, og måske derfor er historien om vaccinens opfindelse gået lidt i glemmebogen. Med frembruddet af nye, farlige sygdomme og den medfølgende kamp imod dem, bliver brugen af vacciner som et våben imod sygdom på ny diskuteret, og denne bog er et sagligt indslag i denne diskussion, skrevet for børn. Johan Olsen fortæller den dramatiske historie med masser af humor og indlevelse; en historie, der er både vedkommende og spændende med virkelige, uperfekte helte og uskyldige ofre.

Undervejs sættes de videnskabelige opdagelser i perspektiv i bogen, så læseren forstår vigtigheden af dem både for deres samtid og for os i dag. De liv, der kunne være blevet reddet, hvis opdagelserne var sket før, nævnes flere gange, og bogen lægger også op til filosofiske betragtninger om for eksempel værdien af det enkelte liv i forhold til de manges. Johan Olsen skriver personligt og henvender sig direkte til læseren, og man er ikke i tvivl om, at han er fortaler for brugen af vacciner, men han stiller også vigtige etiske spørgsmål og opfordrer læseren til at tænke selv. Det en bog, der kommer på noget nær det perfekte tidspunkt, omend voksne vaccinekritikere måske ikke vil være fans.

Det er selvfølgelig en bog om et alvorligt emne, men forfatteren gør historien så levende og interessant, at dens relevans virkelig får gennemslagskraft. Bogen er fyldt med Tomas Hjorthaabs sjove tegninger og en blanding af fotografier og malerier, og det giver et godt flow i læsningen, fordi bogen ikke bliver for teksttung.

Johan Olsen har skrevet flere videnskabelige bøger for børn. Denne kan anbefales fra 10-11 år og kan både læses bare for sjov og bruges af børn, der skal skrive opgave om epidemier, vacciner eller bare revolutionerende opdagelser.

Politiken
61573429
9788740065084