Et nødvendigt offer

2015
)

Et nødvendigt offer af Finn Halfdan

27 aug.15

Finn Halfdan debuterer hæderligt med denne højspændte spændingsroman om en journalists kamp mod PET i en prekær sag om anholdelsen af en asylansøger.

Journalisten Elliot Boye er gået i stå. Kæresten forlod ham for lidt over to år siden. Og derefter har han stort set ikke været i stand til at klare sit arbejde. Kun det højst nødvendige bliver gjort, og livet går stille videre. Indtil den dag Elliot beslutter sig for at lave en opfølgning på en gammel sag, hvor politiet anholdt to flyttemænd i den tro, at den ene var en internationalt eftersøgt terrorist. Sagen viser sig at være en varm kartoffel, og snart overvåges Elliots mindste bevægelser af PET.

Dette er Finn Halfdans debut som forfatter. Han er journalist og har bl.a. arbejdet med krimistoffet til diverse tv-programmer – herunder TV Avisen og Kriminalmagasinet. Det er sikkert i denne forbindelse, han er faldet over sagen fra 2009, hvor politiet anholdt tre mænd under klimatopmødet, da de mistænkte den ene for at være terrorist. Ud over dette er bogen rent fiktion – hvad forfatteren også selv gør opmærksom på.

’Et nødvendigt offer’ er en lang omgang katten efter musen, hvor PET gør hvad de kan for at holde øje med og få fat i Elliot Boye. Og er man til den slags romaner, er denne bestemt værd at læse. Dog synes jeg, at den mangler lidt om baggrunden for jagten. Jeg ville gerne have set lidt mere journalistisk gravearbejde fra Elliots side, så man fik en lidt stærkere fornemmelse af sagen. I stedet bruges der meget tid på Elliots forsøg på at undgå PET.

Heldigvis kommer man godt ind under huden på Elliot. Man kan levende forestille sig hans kvaler; både på kærlighedsfronten og problemerne med at undgå chefen. Dette er med til at højne bogens niveau, og man får bestemt lyst til at hænge på til slutningen. En slutning, der er på højde med de mest spændingsfyldte amerikanske agentromaner! Så anbefalingen lyder: Giv bogen en chance, den er det værd.

Originally published by HelleP, Litteratursiden.

People's Press
51711823