Et liv med LEGO : en slægtshistorie

2021
)

Et liv med LEGO: En slægtshistorie

08 dec.21

Jens Andersen er en usædvanlig talentfuld fortæller. Med dette portræt af en ukuelig familie formidler han endnu et stykke levende danmarkshistorie.

’Et liv med LEGO’ er et imponerende stykke kulturhistorie om en forretningsidé, som er båret frem af en ukuelig optimisme, men som alligevel adskillige gange er ved at brænde ud, ikke kun bogstaveligt talt. En historie om en virksomhed, hvor grundtanken er, at man kun er noget i kraft af hinanden.

Krøniken begynder, da den unge håndværker Ole Kirk Christiansen køber et snedkerværksted i Billund i 1915. Han gifter sig med Kristine Sørensen i 1916, og sammen får de fire sønner Johannes, Karl Georg, Godtfred og Gerhardt. Den lille virksomhed kalder Ole Kirk ”Billund Maskinsnedkeri & Tømrerforretning”, men på trods af mange ordrer, er der alligevel ikke meget udbytte. Ofte kan kunderne ikke betale deres regninger, og Ole Kirk har det virkelig svært med at køre rundt til folk for at forsøge at få sine penge.

Ole Kirk er fremfor alt ordentlig, og han sætter en ære i at have et godt forhold til sine ansatte. Selvom opstarten er rigtig hård og mere end en gang er ved at lukke virksomheden, lykkes det Ole Kirk gennem hårdt arbejde, tro på Gud, gode venner og gå-på-mod at begynde at producere små trælegetøjsting. Ole Kirk kalder sin virksomhed LEGO, en sammentrækning af ”leg godt”, hvilket han langt senere opdager betyder ”jeg samler” på latin.

Da børnebøgerne i 1940’erne og 1950’ernes forandrede sig, så barnet blev fortæller, og der blev skabt kunst af voksne til børn, var det medvirkende til at udvide forældrenes syn på både barnet og legen. Da de berømte Legoklodser i plastik begyndte at blive produceret i 1949, havde børnesynet igen forandret sig, og børnene var rykket ind i stuerne med deres leg, som var blevet en fælles aktivitet.

Sønnen Godfred bliver direktør i 1958, hans søn Kjeld i 1979, og selvom der til stadighed opstår masser af bump, hvor nogle er nærmest uoverstigelige, har LEGO kørt fjerde generation i stilling, og det økonomiske overskud er større end nogensinde.

Jens Andersen har fremmalet en vidunderlig biografi om LEGO. Både om idéen bag, virksomheden og familien på godt og ondt. Det er Kjeld Kirk Christiansen, der fortæller historien, men Jens Andersen genfortæller ikke blot hans ord. Han formår derimod at få mennesket til at tale sig ud af historien, så man som læser føler, at man sidder omkring et hyggeligt bord med nogen, man kender godt. Han afdækker lagene i sine personer nænsomt og virkningsfuldt.

Politiken
39576139
9788740062779