Et fristed på engen

2021
)

Et fristed på engen

13 jul.21

Forfatteren fletter legende og opfindsomt detaljerede tegninger og ord sammen i en blændende smuk fortælling om moderens barndomstid på et børnehjem i Esbjerg.

Denne fantastiske grafiske erindringsbog handler om forfatterens mor Hanne og en periode i hendes barndom, hvor hun og hendes brødre var på et børnehjem i Esbjerg. De erfaringer, den unge Hanne gjorde sig der, beskrives så levende med både ord og billeder, at man får en klump i halsen, og man fyldes ligesom Sean Karemaker af en beundring for dette store lille menneske. Hendes stille kamp for at holde sammen på sin familie, så godt som hun kunne under svære vilkår, er dybt rørende læsning.

Bogen starter i forfatterens barndom i Canada, og indledes således med at beskrive hans opfattelse af moderen og deres tætte forhold. Allerede dengang var moderens gådefulde fortid i det fjerne Danmark en kilde til fascination for hendes søn, og ’Et fristed på engen’ er den voksne forfatters gengivelse af moderens fortælling sammenflettet med hans refleksion over, hvordan disse barndomsoplevelser gjorde hende til den mor, han kender og elsker. Det er meget tydeligt, at bogen er skrevet med stor kærlighed og respekt. Der springes lidt i tiden, men det er ikke til hinder for fortællingen. Tværtimod demonstrerer grebet, hvor vigtig og levende fortiden er, og hvordan den stadig eksisterer inde i personerne. Moderens tidlige erfaringer giver ringe i vandet i sønnens liv, og deres historier fortsætter og hænger uløseligt sammen.

Tegningerne er helt fantastiske og danner et spraglet kludetæppe af sanseindtryk og stemninger trods det, at de er sort/hvide. Detaljerigdommen er næsten kalejdoskopisk og suger læseren ind, samtidig med at der stadig er rigeligt tilbage til forestillingsevnen. Teksten er også noget helt særligt, med et sprog, der på en gang nænsomt og rammende indkredser dybe følelser som længsel og samhørighed. Bogen er tydeligvis resultatet af et kæmpe arbejde, og bagerst i bogen er der et interessant lille ekstra afsnit, hvor forfatteren giver et fascinerende indblik i sin lange arbejdsproces.

Bogen egner sig både til læsere, der kan lide graphic novels, og til fans af biografier. Med sit blik på fortidens indflydelse på nutiden lægger den sig op ad bøger som Nora Krugs Heimat og Johan Krarups Det må du selv om. Det er en virkelig rørende og anbefalelsesværdig bog om en fortid, der ikke er så fjern endda, og det føles som et stort privilegium at have fået lov til at læse forfatterens kærlige hyldest, der som en beskyttende hånd både skærmer og fremviser den unge Hanne, indkapslet i en slags sjældent litterært rav.

Fabel
Árni Beck Gunnarsson
39059649