Et eventyrligt efterår i Mumleby

2016
)

Et eventyrligt efterår i Mumleby af Elvira Fragola

25 nov.16

Hyggelig højtlæsningsbog med forskellige opskrifter og forslag til aktiviteter, der passer til årstiden.

'Et eventyrligt efterår i Mumleby' er både en almindelig oplæsningsbog og en aktivitetsbog. Historien handler om to piger, Astrid og Vera. De bor i en lille hyggelig by, som ligger ud til havet og er omgivet af skov.  Det er blevet efterår og pigerne bruger meget tid i naturen omkring Mumleby. Her finder de på alle mulige sjove ting at lave, som for eksempel at lave kastanjedyr og samle bær til marmelade. Vi følger dem også gennem højtiderne, den årlige høstfest, Halloween og mortensaften, hvor vi får lidt at vide om de forskellige traditioner.

Mumleby er også en by med mange forskellige personligheder; vi møder den gnavne, gamle mand de kalder for Gru – måske helt uden grund. Han har for øvrigt Mumlebys bedste æbletræer. Der er også baronen, baronessen og deres søn, som bor på godset lidt udenfor Mumleby og den søde frøken Grød, som ved så mange spændende ting, og den sure dame i bagerbutikken og mange, mange flere.

Pigerne er meget forskellige. Vera, som er historiens jeg-fortæller er en lidt forsigtig pige, der bor alene med sin far. Astrid, som bor med sin mor og far, har masser af krudt i måsen og elsker at klatre og finde på tossede historier og er i det hele taget meget kreativ – også med sine historier.

Er man vild med Astrid Lindgrens bøger, vil man garanteret også holde af denne bog. Den minder især meget om miljøet i bøgerne om børnene i Bulderby og Astrid minder meget om Pippi Langstrømpe, men i det hele taget er fortællestilen meget ligesom Astrid Lindgrens. Desværre synes jeg, sproget bliver noget anstrengt og forceret sine steder. Der er mange ”vidunderligt” og ”mægtigt” i historien. Sproget er kunstigt gammeldags - og så alligevel sniger der sig nogle bandeord eller vendinger ind, som står i modsætning til resten. Jeg kan ikke lade være med at blive lidt irriteret over, at forfatteren ikke skriver i et mere nutidigt sprog. Det er lidt synd, for det er en sød og hyggelig historie og en rigtig god ide med opskrifterne og anvisningerne på lege og ting man kan lave. Der er i hvert fald et par opskrifter, jeg skal have afprøvet.

På trods af det vil jeg dog anbefale bogen til de yngre børn i 6-10 års alderen og deres forældre. Jeg tror, man kan få meget hygge ud af bogen, hvis man selv prøver at lave nogle af tingene der står beskrevet.Kan man ikke få nok af historien er der udkommet yderligere en bog; 'En vidunderlig vinter i Mumleby', og forfatteren har ligeledes en blog og en Facebookside, hvor man kan følge Vera og Astrid.

Turbine
52499992
9788740611366