Et atelier i Paris

2018
)

Et atelier i Paris

08 okt.18

Fransk psykologisk thriller af mesteren udi spænding og intriger. Som sædvanlig er handlingen overrumplende og overraskende, og resultatet er raffineret underholdning i topklasse.

Guillaume Musso er en af Frankrigs bedst sælgende forfattere, og han har efterhånden også fået et godt og solidt tag i det danske publikum. Hans nye roman er en selvstændig fortsættelse af hans første roman på dansk ’Opkald fra en engel’. Mussos særlige kendetegn er hans evne til at føre læseren godt og grundigt rundt i manegen og konstant lede sit plot i nye og overrumplende retninger.

Genren er den psykologiske spændingsbog, som især forfattere som Paula Hawkins og Harlan Coben har gjort særdeles populære. I denne historie får man udover spændingen og intrigerne også en særdeles levende og veldokumenteret indsigt i kunstens og kunstnerens verden.

Madeline har på grund af stress og et mislykket selvmordsforsøg opgivet sin karriere ved politiet i London. Nu er hun rejst til Paris for at komme videre og glæder sig til nogle uger alene i Frankrig.Ved en fejl er det hus, hun har lejet, samtidig blevet udlejet til en anden, skuespilforfatteren Gaspard, som ligeledes er kommet til Paris for i fred og ro at få skrevet sit næste skuespil.

Det siger sig selv, at dette må give anledning til ballade, men langsomt nærmer de sig hinanden, fordi de begge er fascineret af det hus, de har lejet. Huset tilhørte den verdensberømte kunstmaler Sean Lorenz, som er død et år forinden, og hvis sidste malerier siden er forsvundet, og både Madeline og Gaspard bliver fascineret af malerens talent og triste skæbne. De to beslutter at forsøge at finde frem til de forsvundne malerier og samtidig komme til bunds i malerens liv og levned, hvor mordet på hans lille søn totalt ødelagde hans liv.

Bogen er meget hurtig læst, både fordi den er enormt spændende og svær at lægge fra sig, men også fordi Mussos skrivestil er hurtig og nærmest filmisk. Musso er i bund og grund en excellent historiefortæller med en udsøgt evne til som sagt at vende og dreje sin historie, og spændingen holdes suverænt ved lige ved skiftevis at have fokus på de to hovedpersoner.

De to hovedpersoner, eller tre om man vil, fordi også maleren og hans liv spiller en stor rolle i handlingen, er skildret overbevisende og med fin psykologisk indsigt. Derudover er skildringen af kunstverdenen særdeles indsigtsfuld og med passende citater fra en lang række berømte malere – altså både viden og spænding i en og samme bog, og så bliver det næppe meget bedre.

Victoria Westzynthius
54732740
9788711694909