Ensomheden

2016
)

Ensomheden af Andrew Michael Hurley

18 aug.16

Fundet af et barnelig river op i tågede barndomserindringer om uhyggelige begivenheder fyrre år tidligere. Perfekt orkestreret gotisk roman om mystiske hændelser på den nordlige engelske kyst.

En fortættet stemning hjemsøger Andrew Michael Hurleys overbevisende debutroman, som er proppet med gotiske elementer, uforklarlige hændelser og et dystert og farligt kystlandskab. Beretningen smyger sig afsted med en fortælleteknik, der vækker en snigende følelse af uro. Ensomheden er et afsidesliggende sted fuldstændig i naturens vold. Den 11-12 årige Smith og hans stumme lillebror Hanny besøger hvert år stedet til påske sammen med forældrene som en slags pilgrimsfærd. Vi er i midt halvfjerdserne og morens glødende tro på Gud står i stærk kontrast til Ensomhedens forrevne landskaber og hedenske ritualer. Drengenes møde med en bande af skræmmende mænd, som holder en ung gravid kvinde i deres varetægt, inddrager dem i uhyggeligt spil, som de aldrig kan røbe for nogen.

Landskabet og stedet hvor Ensomheden befinder sig i romanen findes faktisk i virkeligheden ved Lancashire på den nordengelske østkyst. Forfatteren har ladet sig inspirere af kystlandskabet til at fremmane den perfekte gotiske stemning. Tidsmæssigt foregår handlingen hovedsageligt i halvfjerdserne, men det glemmer man fuldstændigt, mens man læser romanen. Man føler sig hensat til en tidligere tidsperiode, for Ensomheden er som en sprække i tiden, der inviterer det ugudelige og overnaturlige indenfor. Og som vi kender det fra Stephen King, er det børnene og dem som har ondt i sinde, der er mest modtagelige for at se det.

’Ensomheden’ er en fryd at læse. Der er langt mellem perlerne i denne genre, men med ’Ensomheden’ finder du det, som du har ledt efter: ægte gotisk stemning iscenesat på mesterlig vis. Det er en roman der kommer til at hjemsøge dig længe efter, den sidste side er vendt.

Lindhardt & Ringhof
Kim Langer
52310954