Englejægeren

2016
)

Englejægeren af Jan Kjær

28 nov.16

Teenagerne Miki og Maya er specielle. Den ene kan kontrollere tanker. Den anden kan læse auraer og har en skytsengel. Værre endnu, så bor de i Greve, og jages af en bindegal regeringsagent.

Jan Kjær er ved at være et kendt navn, ikke mindst når det kommer til spændingsbøger til børn og, tænker jeg, i særdeleshed drenge. I ’Englejægeren’ er der knald på fra første side, og poder i alderen 12-15 år vil nyde at følge med i Miki og Mayas overnaturlige eventyr i Greve og omegn. Så mangler du læsestof til en vrangvillig ung læser, så er Kjær et godt bud.

Den halvt japanske Miki har det ikke nemt. Hans far har forladt ham og moren, og Miki lider under massive migræneanfald og må tillige udstå en nådesløs mobning fra skolens bølle Troels. Miki har et blødt punkt for Maya, der også er lidt af en enspænder. Ganske som med Miki er der en god grund til Mayas opførsel. Hun kan nemlig læse auraer og derigennem se folks sande jeg.

De to teenagere føres sammen, da Troels først myrdes og siden genopstår, hvilket får en småsuspekt PET-agent til at dukke op. Det er indledningen på en hæsblæsende jagt på ikke kun Miki og Maya, men også på den svagt morderiske skytsengel, der har beskyttet Mayas familie i hemmelighed i mange år. Det hele kulminerer på Greve rådhus, hvor håndgranaterne flyver og de to helte for alvor finder sammen i kampen mod lejemordere, vampyrer og zombificerede hjemmeværnsfolk. Slutningen er elegant, passende og lægger fint op til nok en bog.

Til min overraskelse får Kjær faktisk Greve til at fremstå som et sted, hvor der kunne udfolde sig fantastiske eventyr – eller hvor man sagtens kunne jages af skumle PET-agenter og hjemmeværnsfolk. Det gør han med humor og flair for hovedpersonerne. F.eks. er linjer som ”Tag dig nu sammen”, sagde Maya og rettede på hans solbriller. ”Vær lidt karateagtig.”” meget karakteristiske for Kjærs humor og rappe replikker.

I det hele taget må jeg sige, der er noget mere fut i børne- og ungdomsbøger end i min barndom, og jeg ser frem til næste episode i Miki og Mayas eventyr.

Agama
52557070