En PET-chefs erindringer

2012
)

En PET-chefs erindringer af Ole Stig Andersen

17 sep.12

Den tidligere PET-chefs omfattende og åbenhjertige erindringer er en vigtig brik til forståelsen af PET’s virksomhed under Den Kolde Krig.

Ole Stig Andersen har besiddet topposter i det danske samfund som øverste chef for PET, generalsekretær for Advokatsamfundet og til slut direktør for Folketinget. Første del af bogen giver et indtryk af hans opvækst og skolegang, et udvekslingsår i USA og senere det muntre liv på Regensen.

Han fortæller dernæst veloplagt om karrieren i Justitsministeriet, om de ikke altid lige spændende arbejdsopgaver, det strenge hierarki, de interne magtkampe og omtaler ret så åbenhjertigt en række mere eller mindre kendte embedsmænd og politikere med navns nævnelse.

Den absolut mest interessante del af bogen omhandler Ole Stig Andersens embedsperiode som PET-chef fra 1975-1984, en periode som faldt sammen med Den Kolde Krig og reelle terrortrusler som Blekingegadebanden. Som en pikant detalje måtte han inden tiltrædelsen opgive sit forhold til en elskerinde fra den yderste venstrefløj, et forhold der med hans egne ord satte sig visse tankespor.

PET-kommissionens digre rapport fra 2009 er den egentlige årsag til, at Ole Stig Andersen valgte at skrive sine erindringer. Han forholder sig kritisk til rapporten og finder det vigtigt at korrigere og komme med tilføjelser. Det gør han så, trods den nødvendige mundkurv, med mange åbenhjertige og interessante detaljer, og han er heller ikke bleg for at nævne navne.

Man kan indvende, at forfatterens mange kommentarer til den aktuelle politiske situation i ind- og udland og i det hele taget hans mange sidebemærkninger om vidt forskellige emner gør bogen unødigt omfangsrig.  Men det er en væsentlig bog, man ikke kommer uden om, hvis man vil danne sig et indtryk af PET’s virksomhed i en vanskelig, historisk periode. Dertil kommer, at det er den første bog om PET skrevet af en topchef.

Sohn
29493987
9788771220520