2019
)

En løve i zebraklæder : og andre rablende, rimende remser om dyr af Matthias Hundebøll

20 okt.19

Rim og remser er altid skønne. Matthias Hundebøll viser med sin børnebogsdebut, at han er rigtig god til at rime og være kreativ med ord.

Jeg bliver så glad, når der udkommer rim og remser. Forskellige ord med en eller anden sammenhæng, der giver mening i vers og samtidig rimer, er simpelthen så dejlige at læse højt.

Det første rim ’Fluens store dag’ starter med "En hundelort med flag på fluens fødselsdag. Serveret på en flise. Helt lun og til at spise. Et summende hurra fra fluemor og far blev afbrudt af et SMÆK og så var fluen væk". Rimet om Benny Bænkebider fortæller historien om en bænkebider, der meget hellere vil spise gulerødder, flæskesteg, chips og guacamole end bænke. Og det efterhånden kendte rim om isbjørnen, der er undercover forklædt som panda, er helt forrygende.

Remserne er rigtig sjove og gakkede og handler alle om dyr. Illustrationerne er superflotte, fyldt med små sjove og underforståede elementer, der nok mest henvender sig til voksne. Den føromtalte isbjørn har en bakke med kobe søko liggende på køkkenbordet, og Flemming Flamingo gider ikke være pink og ligne noget fra et Barbie-eventyr. De to små fluer, der cykler strøm til de brune bjørnes fjernsyn i starten af bogen, så de kan få råd til flybilletter, ser man senere i en flyver, da de passerer Mamutten Manse, der er ved at barbere sin snabel for at kunne forklæde sig som elefant. Og forsideillustrationen er et kapitel for sig.

Der er en masse at snakke om, og bogen er sjov at læse højt fra. Jeg er imponeret over ligheden med Halfdan Rasmussen, men dette faktum fjerner på ingen måde originaliteten fra Matthias Hundebøll. Han har sammen med illustrator Louise Thrane Jensen skabt en rigtig fin bog til alle.

CARLSEN
47254345
9788711915790