2022
)

En engel i Warszawa

03 jan.23

Stærk fortælling om mod og viljestyrke er en hyldest til Irena Sendler, der reddede mange liv under anden verdenskrig.

En engel i Warszawa er en den del af serien Historien om enestående kvinder, der fortæller om kvinder, som har gjort sig bemærket, fordi de har udført gerninger ud over det sædvanlige.

Den katolske kvinde Irena Sendler er socialarbejder i Warszawa i 1940, hvor hun deler lejlighed med sin mor. Da tyskerne indtager byen og opretter en ghetto, der skal spærre alle jøder og folk med andre overbevisninger inde, beslutter Irena at gøre noget. Hendes hjerte bløder for de uskyldige mennesker, og særligt børnenes skæbner berører hende dybt. Ved at gøre brug af sit netværk, begynder hun at udarbejde nye identiteter til jødiske børn og forsøger at overbevise deres familier om midlertidigt at give slip på dem.

Irena smugler børnene ud af ghettoen og placerer dem hos ikke-jødiske polske familier. Som polsk kvinde med en jødisk stjerne bevæger hun sig ind og ud af ghettoen for at hjælpe med risiko for sit eget liv, men hun er heldigvis støttet af sine gode venner og kolleger. I hemmelighed fører Irena en liste over børnenes nye og gamle navne, så de har mulighed for at finde deres familier senere, hvis de overlever rædslerne. Hendes frygt omfatter også hendes elsker Adam, som er jødisk og bor i ghettoen. Selvom Irena selv ikke er jødisk, må hun kæmpe for at snyde døden flere gange.

’En engel i Warszawa’ fortæller historien om en kvinde, der reddede mange liv i den mørkeste tid i forrige århundrede med enorme risici. Historien om Irena er velfortalt i en billedlig stil og bringer læseren med ind i Warszawa-ghettoens håbløse fattigdom. Når Irena skal overtale forældre til at få deres børn bragt i sikkerhed, kan man på det nærmeste smage smerten. Den konstante spænding, når hun hjælper børn ud af ghettoen, bringer læseren gennem en rutsjebane af følelser.

Gennem mange hjælpende hænder reddede Irena omkring 2500 børn, hvilket krævede store ofre for hende, blandt andet at skulle holde sig væk fra sin egen familie for ikke at bringe dem i fare. Men Irena er ikke fortællingens eneste hovedperson, for de, der støttede hende i kampen, spillede en lige så vigtig rolle for historien.

Gutkind
Maj Westerfeld
134510315