En brik i kongens spil

2002
)

En brik i kongens spil af Candace Robb

07 okt.02

Kold marts i Windsor i det Herrens år 1367. Ved nattetide lyder mystiske plask i voldgraven, og det blege dagslys afslører druknedød og drab.

Er det blot et banalt jalousimord? Eller er det et indviklet, rænkefuldt spil om magt og formuer? Owen Archer, tidligere bueskytte, nu spion for biskoppen af York, skal rede trådene ud. Og det bringer ham tæt på farlige intriger i kirke og hos konge.

Den aldrende kong Edward vil gøre sin hofarkitekt, William af Wykeham, til biskop af Winchester, men pave Urban er imod. Owen Archer drager ud sammen med sin ven og våbenbroder, Ned Townley, for at vinde de indflydelsesrige klostersamfunds støtte for kongens ønsker. Undervejs sker flere dødsfald, og mistanken falder på Ned Townley, fordi liget i voldgraven var én, han betragtede som rival til sin udkårne.

Krimien er baseret på historiske kendsgerninger: Pave Urban var modstander af, at kongens arkitekt skulle være biskop, og flere af bogens deltagere i spillet om magten bygger på historiske personer. Men Owen Archer og de andre, som er med til at give handlingen liv, er frit opfundne figurer. De lever et pænt, borgerligt familieliv, som nok har mere med vor egen tid at gøre end datidens England. Ahistorisk? Ja, men det øger romanens underholdningsværdi.

Det er fjerde krimi om Owen Archer og hans smukke, selvstændige kone, som er apotekermester i York, og de kan alle anbefales. Først kom "Apotekerrosen" i år 2000, og året efter udkom "Vor Frues Kapel" og "Nonnens fortælling".

Man kan blive helt bidt af middelalder-krimier i disse år; jeg har især været begejstret for Martin Jensens serie om byfogeden Eske fra Assens, for Birgitte Jørkovs roman om den brave købmandsenke Elne Jeps fra 1400-tallets Helsingør, og Kurt Austs glimrende krimier om den snurrige professor Boueberge og hans tro assistent Petter Hotten fra tiden mellem middelalder og moderne tid.

Oversat af Ole Lindegård Henriksen. Hovedland, 2002. 323 sider. kr 259,-

Læs mere om forfatteren og hendes bøger på www.candacerobb.com.
Artikel om engelske middelalderkrimier