En af os dræber

2020
)

En af os dræber af Karen M. McManus

28 apr.20

Velskrevet og spændende ungdomskrimi byder på en dødbringende selskabsleg.

’En af os dræber’ er en selvstændig fortsættelse til 'En af os lyver'. Der er gået et år, siden Simon døde, og Bayview High er så småt ved at vende tilbage til nogenlunde normale tilstande. Men pludselig sker der noget. En ukendt person sætter gang i legen "Sandhed eller Konsekvens". Og ikke bare som en uskyldig selskabsleg, men en leg, hvor sandheden kan være ødelæggende og konsekvensen dødbringende.

Historien følger samme skabelon som i den første bog, hvor der veksles mellem en flok hovedpersoner. Der er en del gengangere, så hvis du har læst 'En af os lyver', vil det være et kærkomment gensyn med Bayview-firkløveret, Bronwyn, Nate, Allie og Cooper. Fortællestemmerne er dog denne gang givet videre til en ny generation, blandt andet har Bronwyns søster Maeve en fremtrædende rolle. Derudover møder vi Phoebe, skolens kønne og populære pige samt Knox, der er lidt af en outsider. Alle tre bliver udpeget i legen, og da de selvfølgelig alle har noget at skjule, kan man kun forestille sig den pose af drama, der åbnes op i romanen.

Som forgængeren er det en virkelig spændende historie, mens den lige har fået en god tak ekstra op på mysteriedelen. Der er masser af hemmeligheder, og man vender febrilsk side efter side for at få afdækket alle ledetråde og hints, der fører til den chokerende og meget overraskende slutning. Det er simpelthen ungdomskrimi, når det er bedst, alle personer er flerdimensionelle og ret interessante bekendtskaber, man suges ind i deres univers - og hvis man er af ældre dato, så bliver man 16-17 år igen. Krimi, kærlighed, sygdom, venskab, drama og fine moraler. Emner der, tilsammen med at forfatteren er særdeles velskrivende, skaber en fantastisk god, neglebidende og sine steder bevægende læseoplevelse.

Karen M. McManus har en journalistisk uddannelse og bor i Massachusetts. Hun har pt. skrevet tre spændingsromaner for unge, og der er heldigvis to nye på vej i 2020 og 2021. Men nok desværre ikke flere fra Bayview.

CarlsenPuls
Dorthe Hjort Jensen
47647177