Empire Falls

2010
)

Empire Falls af Richard Russo

24 jun.10

Storladen saga om livet i en mindre amerikansk by. Livet er ikke hvad det har været i den fiktive by Empire Falls. Byen var på et tidspunkt et blomstrende industrieventyr, men nu går det den anden vej.

Livet er ikke, hvad det har været i den fiktive by Empire Falls. Byen var på et tidspunkt et blomstrende industrieventyr, men nu går det den anden vej.

Byens udvikling sættes på elegant vis i perspektiv gennem den centrale hovedperson, Miles Roby. Empire Falls præges af den rige Whiting-familie, som også ejer grillbaren Empire Grill, hvor Miles er bestyrer. Miles har arbejdet på grillen i en menneskealder og kender byen og dens indbyggere ud og ind. Han er på både godt og ondt billedet på byens situation. Miles Robys egen livshistorie med succeser og især fiaskoer virker som et forklarende spejlbillede på byens ditto.

Empire Falls er et øjebliksbillede på, hvordan det er at leve i en lille hendøende industriby. Den ældre generation følger så at sige med udviklingen (og dør), mens den unge generation forsøger at ændre tingenes tilstand. Specielt Tick, Miles' datter, forsøger at bryde den sociale arv, kraftigt belært af familiens uheldige historie. Med et så stort persongalleri, giver bogen et flerdimensionelt billede af byen og dermed også dens indbyggere.

Richard Russo er en fornøjelse at læse. Hans evne til at lade et helt ensemble af hovedpersoner fortælle en bys historie er uovertruffen. Vi så det på glimrende vis i ’Hvem er fuldkommen’, og ’Empire Falls’ udbygger dette. Vi møder dem i alle afskygninger: de gamle og de unge; de sympatiske og de mindre sympatiske osv. Frem for alt vokser personerne bogen i gennem og kryber i visse tilfælde ind under huden.

Russo har med ’Empire Falls’ skrevet en amerikansk udgave af ’Matador’, med sit myriader af personer og deres sammenflettede historier på godt og ondt. Bogen kan hermed anbefales på det varmeste.

Klim
Søren K. Barsøe