Elsker, elsker ikke

2020
)

Elsker, elsker ikke af Matthew Arlidge

01 okt.20

Et både længe ventet, spændende og rædselsvækkende gensyn med Helen Grace.

Det første offer, Helen kaldes ud til, er en helt almindelig hustru og mor til to, der er dræbt på vej til arbejde, den næste er en apoteker, der er blevet skudt på sit apotek, og der er tilsyneladende intet, der forbinder de to ofre. Efterhånden som dagen går, og flere mord finder sted, er det tydeligt, at morderen har en mission, men først sent i forløbet lykkedes det Helen Grace og hendes hold at finde en sammenhæng mellem de myrdede, og så kan det nok være, de får travlt, hvis de skal forhindre, at endnu flere mennesker bliver slået ihjel. Det bliver et kapløb mod tiden og mod en koldblodig morder.

Spændingskurven er voldsomt opadgående fra første til sidste side, og plottet er gennemtænkt og uigennemskueligt. Handlingen fortættes bogen igennem, og det er ganske enkelt helt umuligt at lægge den fra sig. Jeg har været vild med serien og Helen Grace fra den allerførste bog, Okker gokker, og jeg synes med en enkelt undtagelse, at de er blevet bedre og bedre. Der er gerne noget overraskende og nyt i hvert bind, og denne gang foregår hele handlingen på et enkelt døgn, hvilket er med til at presse både tempo og intensitet helt i top.

Sproget er lettilgængeligt og flydende, og der er ikke mange overflødige ord eller sætninger. Det stramme sprog passer perfekt til den intense stemning og er sammen med de meget korte kapitler med til, at få siderne til at vende sig selv. Også persongalleriet er i topklasse, og selvom Helen Grace ikke er som folk er flest og har massive problemer i privatlivet, der desværre indimellem indvirker på hendes arbejdsliv, er jeg vild med både hende og det hold, hun arbejder sammen med. Nogle er venner, andre er fjender, og man forstår begge dele, da Helen kan være en særdeles barsk chef.

Jeg vil anbefale bogen og serien til læsere af krimier i den mere barske ende af genren, og jeg vil klart anbefale at læse dem i kronologisk rækkefølge, da man føler personerne i deres privatliv, og da der er henvisninger til de tidligere sager. Det er ikke fordi, privatlivet fylder for meget, tværtimod er det meget velafbalanceret i denne serie, men der sker meget med særligt Helen Grace.

Jentas
Stig W. Jørgensen
48646026