Du lugter - og det gør alt muligt andet også!

2019
)

Du lugter - og det gør alt muligt andet også! af Clive Gifford

17 jan.20

Tag på opdagelse i lugtenes univers i denne humoristiske bog, der serverer ildelugtende og finurlige facts om prutter, dårlig ånde, sved og meget andet.

Vidste du, at du på en måned kan slå så mange prutter, at det er nok til at puste tyve balloner op? At mennesker kan opfatte 10.000 forskellige lugte, og at nogle mennesker sveder i farver! At der rent faktisk findes en blomst, der lugter af chokolade, eller at kæmpepandaernes hanner nogle gange tisser, mens de står på hovedet?

Med denne sjove fagbog i hånden er der rig mulighed for at blive ekspert i alt, hvad der lugter. Her trækkes lugten frem i rampelyset, og bogen fremhæver alle de fantastiske ting, som lugtesansen kan, f.eks. advare om farer. Lugte kan desuden påvirke vores humør og følelser og er også i stand til at vække minder, der ligger gemt i hjernen. Bogen er opdelt i fire afsnit, der bl.a. fokuserer på menneskers lugte, dyrenes og naturens hørm, vores ildelugtende fortid og de mest lugtværdige steder rundt om i verden.

Derudover er bogen fyldt med farverige illustrationer og forskellige faktabokse, som man kan dykke ned i, og undervejs er der flere symboler, der går igen på siderne. F.eks. er en boks med et par boblende reagensglas symbolet for et lugtlaboratorium, der giver anvisninger på forskellige lugteksperimenter og -aktiviteter, som man selv kan lave. Ligesom et clipboard med forskellige ildelugtende jobbeskrivelser dukker op flere steder. Bagerst i bogen er der en quiz, der kan løses, når man har læst bogen, samt en ordliste med uddybende forklaringer.

Det er en sjov bog at dykke ned i, og man bliver uden tvivl en hel del klogere på lugtenes mærkværdige verden. Brug den til højtlæsning fra ca. 7 år eller selvlæsning fra ca. 9 år.

Gads Børnebøger
Klavs Brøndum