Du kan ikke vende tilbage

2008
)

Du kan ikke vende tilbage af Robert Goddard

06 okt.08

Harry Barnett er på banen igen i denne bløde engelske krimi uden de store helt overraskelser.

Der er gået ti år siden vi sidst mødte den lettere fordrukne Harry Barnett i de spændende romaner "Fra billede til billede" fra 1992 og senere i "Fra sol til skygge" fra 1997. I mellemtiden er han flyttet til Canada, blevet gift og fået en datter. Hans mors død bringer ham tilbage til England og mens hans kone flyver hjem til Canada efter begravelsen, deltager Harry i en genforeningsfest for soldater i RAF for at fejre deres halvtredsårsjubilæum. Slottet i Skotland, der danner rammen for festen, er et sted hvor han og kammeraterne i soldatertiden tilbragte nogle måneder som led i et eksperiment.

Soldaterkammeraterne genses i toget derop, hvor det første mord finder sted under mystiske omstændigheder. Siden hober antallet af mord sig op om ørerne på Harry og hans ven Chipchase og de befinder sig pludselig som hovedmistænkte i sagen.

Robbert Goddard er efterhånden blevet en produktiv forfatter, der stort set udkommer med en ny roman hvert år. "Du kan ikke vende tilbage" bærer således også præg af at være hurtig skrevet og jeg synes desværre, at handlingen virker overfladisk og uinteressant. Udover det er den danske udgave af bogen fuld af sjuskefejl og manglende sidetal hist og pist, hvilket man som læser kan undre sig over.

Goddards første bøger fandt jeg rigtig spændende og slugte dem med fornøjelse, men hans nye roman lever ikke helt op til mine forventninger. Han har så afgjort gjort det bedre før.
Forfatterskabet mangler fornyelse og i mangel af bedre virker det som om Goddard har taget fat i sin tidligere så populære hovedperson Harry Bennett igen, men ikke med et helt vellykket resultat. Harry Bennett har ikke undergået den store forandring, trods ti år har passeret og han er blevet familiemenneske, og det er i sig selv en af bogens store svagheder.

Men - Robert Goddards krimier befinder sig i den bløde ende af genren og har et stort publikum, specielt i Danmark, så mon ikke denne også finder vej til hans mange læsere, der ligesom jeg, kan håbe på bedre nyt næste gang.

Oversat fra engelsk af Claus Bech efter 'Never go back'. Gyldendal, 2008. 367 sider.

27398472
9788702055283