Drengen i sneen

2020
)

Drengen i sneen af Samuel Bjørk

27 mar.20

Fremragende roman ryger direkte ind på top-10 listen over årets krimier.

Med et skudsikkert plot og et fundament af interessante personer, der i den grad brænder igennem, er 'Drengen i sneen' en fantastisk læseoplevelse. Overraskelse på overraskelse gør det næsten umuligt at lægge bogen fra sig, man må hele tiden lige have næste kapitel med. Selvom det er længe siden, jeg har læst de to andre bøger i serien, var jeg lynhurtigt tilbage hos Munch og Krüger og deres team. Det var et længe ventet gensyn.

Munch og Krüger har virkelig fået deres sag for, og de har meget svært ved at se en sammenhæng mellem ofrene for nogle usædvanlige mord, som de bliver kaldt ud til. De er dog ikke i tvivl om, at de har at gøre med en seriemorder, der får det til at se ud som om, ofrene frivilligt har bevæget sig hen til mordstedet. Teamet får efterhånden fat i navnet på en mistænkt, men her slutter sagen ikke, især ikke for Mia Krüger, der pludselig opdager en hidtil uset sammenhæng.

'Drengen i sneen' er en virkelig gennemtænkt og velskrevet krimi, der fortjener al den ros, den kan få. Intet er overladt til tilfældighederne, og researchen er helt i top. Spændingskurven er opadgående fra start til slut, og jeg var fuldstændig fortabt i handlingen. Intet er, som man tror, og i særdeleshed slutningen er overraskende. Jeg håber ikke, der går ligeså lang tid mellem denne og næste bog i serien, det kan jeg næsten ikke holde ud at vente på.

Jeg ville gerne have serien til gode, men i stedet vil jeg anbefale den til krimielskere, der nyder en virkelig velfortalt og spændende krimi. Læs bøgerne i rigtig rækkefølge, det får man klart mest ud af.

Rosinante
Rolf Stavnem
47202752