Drengen der havde hovedet fyldt med stjerner : en fortælling om Edwin Hubbles liv

2022
)

Drengen der havde hovedet fyldt med stjerner

09 mar.22

Velafstemt og smuk bog sætter gang i fantasien og understøtter med sine mange finesser Edwin Hubbles teori om, at universet udvider sig.

Edwin Hubble blev født i 1889 i Missouri, og han elskede bøger og fugle. På sin 8-års fødselsdag fik Edwin et teleskop af sin bedstefar, som bedstefaren selv havde bygget. Da Edwin kiggede gennem linsen op på stjernehimlen, havde han aldrig set noget så fantastisk, og spørgsmålene om denne verden ovenpå verden hobede sig op i hans hoved. Edwin blev mere og mere optaget af solsystemet, og selvom han var flittig i alle fag i skolen, var astronomi det vigtigste for ham.

Da han blev ældre og fortalte sine forældre, at han gerne ville være astronom, modsatte hans far sig ideen, og Edwin blev gymnasielærer i stedet. Men da hans far døde, begyndte Edwin at læse astronomi. Han fik efterfølgende arbejde på Mount Wilson-observatoriet, som på daværende tidspunkt havde verdens største teleskop. Her gjorde han to virkelig vigtige opdagelser, som ændrede verdens syn på universet: Universet er større, end vi troede, og det bliver hele tiden større. Andromedatågen viste sig at være en separat galakse, og det viste sig desuden, at galakser konstant bevæger sig væk fra hinanden. Edwin gjorde så væsentlige opdagelser, at der i 1990 blev opkaldt et rumteleskop efter ham. Edwin var ikke bange for universets uendelighed, men synes i stedet at det var smukt, og universets størrelse gav ham ro. ”For så ved du, at der ikke er noget at bekymre sig om - slet ingenting”.

Teksten er særdeles velskrevet og historien meget interessant. Nogle af illustrationerne har ledsagende tekst i sølvfarve, så man, ligesom når man kigger efter stjerner, skal kigge godt efter, for at opdage det væsentlige. Illustrationerne er udarbejdet på en måde, så de fremstiller universets komplekse kompositioner med vignetter, diagrammer, kort og ’gatefold’, der understreger den stjernebesatte himmel. Det hele er med til at udvide fortællingen, og billedbogen afsluttes med noter fra både forfatter og illustrator samt en kort biografi, der forklarer Edwin Hubbles store bidrag til astronomi.

Albert
Luna Svane Rodríguez
62282126