Drages tykke kat

2020
)

Drages tykke kat

17 nov.20

Denne lille historie fra manden bag bøgerne om Hundemand og Kaptajn Underhyler vil være et sikkert hit for børnehavebørn.

Dav Pilkey har et stort talent for at ramme noget i børn. Han formår virkelig at få ungerne til at grine, men han kan også fortælle en mere følsom historie, hvilket han demonstrerer her med sin historie om den knuselskelige Drage, der kaster al sin kærlighed på en tyk kat, der pludselig dukker op i sneen foran hans dør. Men det er slet ikke så let at passe en kat.

Hovedpersonen Drage har et kæmpestort hjerte, og han er utrolig omsorgsfuld. Han vil alle det bedste, men han ved desværre ikke altid, hvad det bedste er. Børn vil straks fatte sympati for Drage og hans iver efter at gøre alting rigtigt, og bogens lille format og de bløde vandfarvetegninger er med til at gøre læsningen til en rigtig hyggelig oplevelse.

Bogen er delt op i små kapitler, hvilket øger spændingen for det unge publikum, der begynder at bruge fantasien, når de hører hvert kapitels overskrift. På den måde er denne bog god for de yngste som en slags forberedelse til at lytte til højtlæsningsbøger uden billeder, når de er blevet større. Den ensomme Drage finder en tyk kat udenfor sin dør og gør alt, hvad han kan, for at passe på den. Men Drage har aldrig haft et kæledyr før, og han ved ingenting om, hvordan man passer et, så han improviserer bare. Det ender selvfølgelig med, at han giver katten det forkerte at spise, og at hans hus kommer til at lugte fælt af kattetis. Til sidst finder han heldigvis på at søge hjælp i dyrehandlen, hvor han hurtigt får alt det, han har brug for, til katten. Men desværre glemmer han Kat på vej hjem fra butikken. Efter at have ledt længe finder han den og dens killinger; der var nemlig en god grund til, at Kat var så tyk. Og nu har Drage lært, hvordan han skal passe på dem alle sammen.

Pilkeys nye figur Drage er så sød og uskyldig og vil så gerne, men det er ikke helt nok til at kunne passe en kat. At det kræver både viden, tålmodighed, hårdt arbejde og udstyr at tage sig ordentligt af et dyr, og at kærlighed ikke altid er nok, er noget de fleste voksne ved, men som mange børn har svært ved at forstå, og denne bog kan hjælpe lidt på forståelsen. Det er en virkelig sød historie med en dejlig figur, og forfatteren giver som sædvanlig lettilgængelige instruktioner til, hvordan man tegner hovedpersonen, og opfordrer på den måde børn til at være kreative ved at tegne og skabe deres egne historier.

Carlsen
Camilla Schierbeck
978-87-11-91927-9