Drages nye ven

2020
)

Drages nye ven

17 nov.20

En anderledes og følsom historie om venskab fra den populære forfatter Dav Pilkey, der med sin historie om Drage har skabt en figur, børnehavebørn vil holde af med det samme.

Børn vil grine af og føle med den søde og godtroende Drage, der af en drillesyg slange bliver narret til at tro, at et æble er hans ven. Og med sin blanding af sjov og alvor giver bogen rig mulighed for gode snakke med barnet både under og efter læsningen.

Hvordan er man en god ven, og hvilke kvaliteter skal en god ven indeholde? Det omhandler denne søde historie, som er skrevet af den storsælgende forfatter Dav Pilkey, der nok primært er kendt for at skrive sjove bøger til lidt større børn. Men at han også sagtens kan skrive hjertevarme historier til de yngre, demonstrerer han overlegent her med sin bog om den ensomme Drage.

Drage føler sig ensom i sit lille hus og prøver ihærdigt at finde sig en god ven. Men gode venner hænger ikke på træerne, eller gør de? For at finde en ven spørger han de dyr, han møder på sin vej, men krokodillen er sur, egernet har travlt, og flodhesten er træt. Det bliver Drage også, så han sætter sig under et træ, og da et æble falder ned og rammer ham, griber den drillesyge slange muligheden for at få lidt morskab ud af at narre ham. Slangen gemmer sig og snakker til Drage, der tror, at det er æblet, der taler til ham, og lykkelig tager han sin nye ven med hjem.

Umiddelbart synes Drage, at æblet er den perfekte ven, fordi det tilsyneladende opfylder nogle kriterier, som vores hovedperson forbinder med definitionen af venskab. Det er et noget ensidigt venskab, kan læseren straks se, men Drages inderlige ønske om at have en ægte ven gør ham blind for virkeligheden. Til at begynde med er venskabet nærmest ideelt set fra hans synspunkt; æblet er både god til at lytte og god til at dele. Men derhjemme kan æblet desværre ikke snakke, og det holder heller ikke evigt, især ikke hvis der er en sulten hvalros i nærheden. Derfor ender æblet med at blive et skrog, og Drage ender med at opleve den dybe sorg over at miste en, han holder af.

Flere temaer er oppe at vende i denne historie, så der er meget at tage fat på og snakke om med barnet, hvilket gør bogen velegnet til genlæsning. De fleste børn kender både til at drille og blive drillet, og historien her gør det tydeligt, at tilsyneladende harmløst drilleri kan have store konsekvenser for den, der bliver drillet. Venskab er selvfølgelig hovedtemaet, men det at håndtere sorgen over at miste er også et vigtigt emne, som forfatteren behandler på en måde, der er letforståelig for børn.

Det er en virkelig fin historie med den dejligt naive Drage, som børn ikke kan undgå at holde af, og som et ekstra plus giver forfatteren bagerst i bogen instruktioner til, hvordan man selv kan tegne hovedpersonen og giver børn inspiration til at skabe deres egne historier.

Carlsen
Camilla Schierbeck
9788711919255