2020
)

Dragen af Gro Dahle (Illustreret af Svein Nyhus)

02 jan.20

Gro Dahles evne til at fortælle om svære emner er eminent. I ’Dragen’ fortæller hun historien om moren, der forvandler sig til en drage, og dragens vrede skal man ikke vække.

Fortællingen er sammen med Svein Nyhus’ fantastiske og meget stærke illustrationer med til at sætte en stemning, der signalerer noget truende uden at være det direkte.

I ’Dragen’ møder vi Lilli. Lilli ved, at der findes drager, for der bor en hjemme hos hende. En drage, der råber, truer og kaster med tingene. Lilli er nødt til at være meget stille og meget sød for ikke at gøre dragen vred, men alligevel bliver dragen vred, selvom Lilli er stille som en mus. Når dragen vågner, fylder den huset med røg og lugten af brændt sod, så Lilli ikke kan holde ud at være hjemme.

Dragens udbrud og trusler kan Lilli ikke fortælle om til nogen, for næsten ingen tror på drager. Hun får en idé! Hun skriver en besked, som hun hænger op allevegne, hvor hun fortæller om den farlige drage. En dag ringer dragetæmmeren og siger, at han vil komme for at hjælpe Lilli. Da han ankommer, er dragen først meget blid, men da dragetæmmeren får vækket dens vrede, holder hun et spejl op foran den, og dragen kan pludselig se, hvordan hun ser ud i sit raseri. Selverkendelsen får efterfølgende moren til at begynde at arbejde med sig selv og forsøge at genskabe forholdet til Lilli.

Gro Dahle er uddannet psykolog, og hun opfordres ofte af organisationer til at skrive fortællinger, der både kan læses som spændende historier, men som også kan læses af børn, der kan genkende sig selv.

Udover at Dahle peger på svære emner, løfter Svein Nyhus’ illustrationer bogen til et noget nær genialt niveau. Hans uhyggelige, men meget eventyrlige billeder, skaber en historie i historien. Et eventyr, hvor en almindelig verden forvandles til slotte og labyrinter. Desuden ligger der en form for slør hen over dragens hule som gør, at fornemmelsen af middelalderstemning bevares. Resultatet ligner slørede fotos sammen med en masse spændende detaljer.

Makkerparret har tidligere skrevet om bl.a. incest i billedbogen ’Blæksprutten’ og billedbogen ’Krigen’, der handler om den ”krig”, der kan opstå mellem mor og far. ’Dragen’ er en enormt vigtig og grum historie med en masse at tale om.

Det er en bog, man kan læse sammen med børn fra ca. 4 år – den skal helst læses sammen med en voksen.

Jensen & Dalgaard
Dal Michaelsen