Doktor Faustus

2014
)

Doktor Faustus af Thomas Mann

08 okt.14

Et af fyrtårnene i den vestlige litteraturhistorie, Manns version af myten om konflikten mellem kærlighed og kunst, foreligger nu med et godt forord fra en relevant moderne vinkel.

Denne flotte murstensroman kan godt være en udfordring for den såkaldt helt almindelige læser, men det er afgjort en oplevelse, som man bør unde sig selv. For nu at starte med det ydre, så er bogen indbydende. Den falder med sit bløde bind godt i hånden på trods af de over 700 sider, og trykket er letlæseligt, stort og klart. Fordanskningen holder godt, og sproget gør stadigvæk et stort indtryk på læseren. Og hvad er det så lige, den handler om? Faustmyten er jo både symbolsk og svær, er den ikke?

Helt konkret så er det fortælleren dr. phil. Serenus Zeitblom, som beretter historien om sin barndomskammerat Adrian Leverkühns liv og karriere. Vi får en mængde detaljer med i købet fra mellemkrigstidens Tyskland men faktisk også detaljer, der gør hele sceneriet meget realistisk. Man flytter som læser ind i miljøet, som jeg også oplevede det med min yndlings-Thomas Mann-roman Troldfjeldet, Mann kan kan beskrive nuanceret, levende og gribende.
Leverkühn søger perfektionen og genialiteten, og selveste djævelen møder da også op for at slå en handel af med ham i den anledning (mens han sidder og læser Kierkegaard i øvrigt).

Det optrin er absolut fortalt med vid, da denne let lurvede mørkets fyrste sender sit offer ud for at tage varmere tøj på. Djævelen udsender en kraftig kulde, det er nemlig nødvendigt, der hvor han kommer fra! Og det er jo ikke til at snakke, når tænderne klaprer. Det er snitfladerne mellem menneskelivet og livet i kunsten, det handler om, og Leverkühn giver afkald på kærligheden mod sublimeringen af musik og kunst.

Hermann Kurzke skriver i sin fantastiske biografi, Thomas Mann – livet som kunstværk, at Mann benytter ”afkølet biografisk stof” i denne roman, som ud af hans mangeårige produktion er den, der kommer tættest på Manns eget liv. Både Tysklands undergang og fronterne i de europæiske kulturkonflikter kan ifølge litteraturvidenskaben også læses ind i den mægtige historie.

Denne fine nye udgave er også forsynet med et forord af forfatter, cand. mag i musikvidenskab og filosofi, Ursula Andkjær Olsen, som giver en både personlig og faglig- og kunstnerisk vinkel.

Originally published by Beth Høst, Litteratursiden.

Mogens Boisen